Hyundai Elantra Sport 2017 bakal diperkenalkan – mampu bersaing hebat dengan VW Jetta GLI

2017elantrasport1-1

Hyunda Elantra Sport 2017 telah pun dikhabarkan bakal hadir di pasaran sedunia tidak lama lagi. Kembar bagi model Avante Sport ini ditampilkan dengan enjin 1.6 liter pengecas turbo empat-silinder yang sama dipadankan pada Veloster Turbo. Ia boleh menghasilkan kuasa sehingga 200 hp dan 258 Nm, iaitu kurang 1 hp dan 7 Nm berbanding Veloster Turbo dan Avante. Jentera ini turut didatangkan dengan pilihan transmisi manual enam-kelajuan atau dual-clutch tujuh-kelajuan.

Elantra Sport ini turut berkongsi suspensi belakang multi-link baharu yang sama dengan Avante. Ia bagi menggantikan palang suspensi torsion dan membuatkan ia lebih mantap daripada segi pengendaliannya.

Walau bagaimana pun, Hyundai belum mengumumkan lagi sama ada Elantra Sport ini bakal ditawarkan dengan pilihan pakej ekstrem seperti Avante Sport iaitu bagi palang anti-olengan, pegas dan penyerap hentak.

2017elantrasport18-1

Namun Avante Sport dan Elantra Sport masih berkongsi rekaan luaran dan dalaman yang telah dipertingkatkan, membuatkan imejnya nampak lebih classy dan bergaya. Ia turut ditampilkan dengan corong udara yang besar, panel peresap belakang, roda yang dipertingkatkan dan efek yang penuh sporty pada sekeliling badannya. Malah untuk bahagian kabinnya, ia turut menampilkan tempat duduk sport dengan rekaan yang lebih agresif dan roda stereng leper di bawah dengan jahitan merah.

Biar pun dianggap sebagai pesaing kepada Honda Civic Turbo dan Mazda 3 2.5L, namun sebenarnya kehabatan Elantra Sport ini dikatakan lebih mirip dengan Volkswagen Jetta GLI. Dengan kuasa kuda yang hampir sama iaitu 201 hp bagi Jetta GLI, Elantra Sport ini turut dianggap sebagai ‘Jetta GLI’ versi Korea. Walau bagaimana pun, penganalisis automotif antarabangsa menganggap Elantra Sport menang dari sudut penggayaan luaran dan dalamannya.

Buat masa ini Hyundai belum mengesahkan bilakah ia akan melancarkan model ini di peringkat antarabangsa. Malah harganya juga belum didedahkan lagi. Mungkin Hyundai mahu membuat sedikit pembaharuan atau perubahan untuk model ini sebelum ia benar-benar bersedia dilancarkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required