Op Selamat 9 terbaik setakat ini – PDRM

AppleMark

AppleMark

Op Selamat 9 sempena Aidilfitri yang berakhir semalam disifatkan sebagai yang terbaik oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) setakat ini apabila mencatatkan penurunan jumlah kematian akibat kemalangan dalam tempoh 14 hari perlaksanaannya bermula 29 Jun lalu, menurut laporan BH Online.

Menurut Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Asisten Komisioner Ruslan Khalid, sepanjang tempoh operasi berkenaan, hanya 299 kematian dicatatkan berbanding 330 pada Op Selamat 7 sempena Aidilfitri tahun lalu.

“Sebanyak 20,294 kes kemalangan dicatatkan sepanjang operasi ini dengan 273 kemalangan maut yang mengakibatkan sejumlah 299 kematian. “Buat kali pertama walaupun jumlah kenderaan meningkat secara mendadak, jumlah kemalangan maut dan kematian menurun berbanding Op Selamat tahun lalu sempena Aidilfitri,” katanya. Beliau berkata demikian pada sidang media Op Selamat 9 di Bukit Aman.

Sementara itu dalam laporan berasingan oleh Bernama, PDRM turut menyifatkan pengguna jalan raya di negara ini sebagai ‘degil’ setelah lebih 50,000 saman dikeluarkan atas pelbagai kesalahan dalam Operasi yang sama.

Menurut Ketua Penolong Pengarah Penguatkuasa Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman, Supt Mustafa Bakri Salleh, pengguna Lebuh Raya Utara-Selatan merekodkan jumlah saman tertinggi berbanding pengguna di lebuh raya lain.

“Sehingga semalam kita telah mengeluarkan sebanyak 50,014 keping saman atas pelbagai kesalahan kepada pengguna di lebuh raya.

“Menerusi jumlah itu, kita dapati kesalahan had laju masih tinggi biarpun pelbagai amaran dan peringatan yang diberikan, pengguna masih gagal mematuhi peraturan yang ditetapkan di kawasan lebuh raya,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan Operasi had laju di Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2).

Walau bagaimanapun, Mustafa Bakri berkata kesalahan pengguna menggunakan lorong kecemasan pula menunjukkan trend penurunan melibatkan semua laluan.

“Walaupun masih ada pengguna yang menggunakan lorong kecemasan namun ia menunjukkan penurunan berbanding tahun sebelum ini, faktor kesedaran membantu mengurangkan jumlah tersebut,” katanya.

Mengenai operasi had laju yang dibuat di LPT2 berkenaan, Mustafa berkata sebanyak 112 saman telah dikeluarkan kepada pesalah trafik dalam operasi yang bermula pukul 9 pagi dan berakhir pukul 1 tengah hari tadi.

Dalam tempoh itu, sebanyak 71 saman dikeluarkan kepada pengguna di LPT2 kerana gagal mematuhi had laju, manakala 19 lagi atas kesalahan nombor pendaftaran kenderaan serta tiada lesan memandu, jelas Mustafa.

Dalam operasi berkenaan, pihak PDRM turut memasang perangkap had laju dan mengadakan sekatan jalan raya bagi mengesan pesalah trafik dalam operasi itu yang disertai seramai 50 pegawai dan anggota dari Bukit Aman dan Terengganu.

“Sepanjang operasi itu kita turut merekodkan 156 km/j kelajuan paling tinggi yang dilakukan pemandu di laluan tersebut,” jelas Mustafa lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required