Perodua Bezza ditawarkan dengan harga cukup kompetitif – bermula RM37k hingga RM51k

Perodua Bezza price list official

Apabila Perodua secara diam-diam hadir dengan kejutan ‘melahirkan’ sedan pertama mereka yang diberi nama Bezza, ia menerima pelbagai respons dari rakyat Malaysia. Rata-ratanya berpendapat Perodua Bezza bakal memberikan persaingan yang sengit terhadap Proton Saga baharu yang bakal diperkenalkan oleh Proton tidak lama lagi.

Namun Perodua yang memang sentiasa optimis dengan percaturannya dalam industri automotif tempatan kini mula mengembangkan sayapnya menelusuri kategori sedan pula. Menurut Perodua, sedan di bawah segmen-A ini merupakan kemuncak kerjasama teknologi dan peralihan teknologi selama sedekad dengan rakan kami Daihatsu Motor Co. Ltd.

Perodua Bezza diproduksi di kilang Perodua Global Manufacturing Sdn Bhd yang diikitiraf sebagai kilang EEV, yang dilengkapi dengan fasiliti termoden yang menggunakan kadar automasi melebihi 75%.

Menurut Presiden dan CEO Perodua, Datuk (Dr) Aminar Rashid Salleh, nama sedan ini diinspirasikan dari perkataan Bahasa Malaysia iaitu ‘Beza’. Dan ini “merupakan apa sebenarnya sedan EEV pertama Perodua – yang jelas berbeza.” Huruf ‘Z’ berkembar dalam nama Bezza ini juga melambangkan angka 22 – Perodua telah pun berada dalam pasaran selama 22 tahun pada tahun ini.

Perodua direncanakan bakal melancarkan Bezza pada 21 Julai ini. Ditawarkan dengan tiga model iaitu 1.0L Standard G, 1.3L Premium X dan 1.3L Advance. Berbaki kurang seminggu dari majlis pelancarannya, harga bagi barisan Bezza telah diumumkan.

Bezza ditawarkan dengan lima varian dan harga atas jalan (berserta insurans) adalah seperti berikut:

  • Standard G (1.0 G manual) – RM37,300
  • Standard G (1.0 G automatik) – RM39,300
  • Premium X (1.3 X manual) – RM42,800
  • Premium X (1.3 X automatik) – RM44,800
  • Advance (1.3 AV automatik) – RM50,800

Ia turut hadir dengan waranti lima tahun atau 150,000 km (mana yang tiba terlebih dahulu). Bezza ditawarkan dengan enam pilihan warna termasuk dua warna baharu hanya hanya untuk varian 1.3L iaitu Ocean Blue, Sugar Brown, dan kesemua varian turut mendapat pilihan empat warna sedia ada iaitu Lava Red, Black Ebony, Glittering Silver dan Ivory White.

Bagi yang inginkan gaya lebih menarik dan mungkin nampak sporty, Perodua turut menawarkan pakej aksesori GearUp yang ditawarkan pada harga antara RM900 hingga RM2,600.

Bezza hadir dengan dua pilihan enjin iaitu 1.0 liter tiga-silinder dan 1.3 liter empat-silinder. Kedua-duanya adalah unit enjin baharu bagi Perodua, termasuk 1KR-VE 1.0L yang tidak sama pada Axia iaitu 1KR-DE2.

Perodua Bezza leaflet

Klik untuk besarkan imej

Enjin KR turut menerima pemasaan injap bervariasi VVT-i (sebelum ini dikenali sebagai DVVT), dengan nisbah mampatan yang lebih tinggi, geseran yang berkurangan dan pembakaran yang lebih baik – bagi memberikan penjimatan lebih efisien untuk penggunaan bahan api, lebih baik dari Axia. Enjin ini mampu memberikan kuasa sehingga 67 hp pada 6,000 rpm dan tork 91 Nm pada 4,400 rpm berbanding Axia hanya 66 hp pada 6,000 rpm dan tork 90 Nm pada 3,600 rpm.

Perodua mendakwa penggunaan bahan apinya sekitar 21.3 km/l bagi sedan 1.0L, berbanding 20.1 km/l bagi Axia, kedua-duanya dengan automatik empat-kelajuan dan memiliki mod ECE. Bagi varian manual lima-kelajuan pula dengan 22.8 km/l.

Manakala enjin 1.3 liter baharu pula bukan yang sama seperti Myvi (K3-VE, 90 hp, 117 Nm). Unit 1NR-VE ini mampu memberikan kuasa sehingga 94 hp pada 6,000 rpm dan tork 121 Nm pada 4,000 rpm.

Penggunaan bahan api sedan 1.3L ini adalah sekitar 21.7 km/l bagi MT dan 22.0 km/l untuk AT empat-kelajuan. Varian AT lebih jimat kerana ia turut didatangkan dengan Eco Idle (sistem henti melahu), kereta pertama keluaran Malaysia yang menampilkan auto start-stop. Dengan adanya ciri ini juga, Perodua mendakwa ia akan memberikan lebih kilometer dari setiap liter petrol.

Tambahan bagi Eco Idle pada 1.3 Advance, janaan semula pembrekan adalah standard. Semasa kereta dipacu dan dibrek, kuasa tenaga akan digunakan untuk mengecas bateri kereta, bermakna semasa kereta bergerak, bebanan pada alternator dan enjin dapat dikurangkan.

Bezza 1.0L Standard G dan 1.3L Premium X, setiap satunya didatangkan dengan pilihan transmisi automatik empat-kelajuan dan manual lima-kelajuan. Manakala 1.3L Advance hanya transmisi automatik lima-kelajuan.

Malah Perodua turut mengumumkan tempahan bagi Bezza mula dibuka mulai hari ini iaitu 16 Julai 2016. Pelanggan yang berminat untuk menempah model berkenaan bolehlah mengunjungi mana-mana 181 bilik pameran Perodua seluruh negara.

Kami telah pun menguji secara ringkas Perodua Bezza ini di litar ujian Perodua di Rawang dan anda boleh membaca ulasannya pada pautan ini. Fakta perincian awalan untuk model ini juga boleh anda baca di SINI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required