Cadangan untuk merombak Teksi 1Malaysia diusul

innova-teks1m-02

SuruhanJaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah mengusulkan rombakan terhadap Teksi 1Malaysia (TEKS1M) kepada Kabinet agar semua pemandu teksi diberi peluang untuk memiliki permit teksi individu di bawah proses liberalisasi permit teksi menjelang hujung tahun ini, lapor The Sun Daily.

Ketua Pegawai Eksekutif SPAD Mohd Azharuddin Mat Sah memberitahu akhbar berkenaan bahawa cadangan pada rombakan tersebut adalah untuk memohon agar permit teksi individu diberikan kepada pemandu teksi yang mempunyai rekod bersih dan baik, untuk membantu mereka keluar dari model ‘pajak’ dan menuju kearah keusahawanan. Pemandu yang layak untuk diberikan permit individu perlu diberikan dana untuk membeli kenderaan baharu.

Usaha ini juga merupakan pelan yang dibuat untuk menyelesaikan isu sistem pajak yang telah membelenggu industri sejak sekian lama, pemandu yang terpilih akan menikmati dana khas untuk mereka membeli sedan baharu dan dijenamakan semula di bawah TEKS1M.

Difahamkan bahawa model sedan dan hatchback baharu seperti Perodua Myvi, Axia, Bezza dan Proton Iriz akan termasuk dalam skim TEKS1M tetapi masih tertakluk dalam larangan kereta kompak untuk mengambil atau menghantar penumpang di lapangan terbang. Ini merupakan antara 11 inisiatif untuk transformasi perkhidmatan teksi dan implementasi servis e-hailing untuk dipertimbangkan oleh Kabinet minggu ini.

Permit teksi individu terakhir dikeluarkan SPAD adalah pada 2013 apabila hampir 2,000 permit diberikan di bawah fasa pertama TEKS1M. Ia dilakukan menerusi penukaran permit tidak aktif berbanding mengeluarkan permit baharu. Setakat ini, sekitar 77,000 pemandu teksi di seluruh negara yang terdiri dari pemandu teksi bermeter dan kereta sewa dengan 40% daripada mereka memegang permit individu.

easy-taxi-super-easy-taxi 259

SPAD turut mempertimbangkan untuk mewujudkan servis kontrak bagi syarikat teksi yang akan mengandungi KPI jangka masa panjang serta faedah kepada pemandu teksi.

“Ini akan mewujudkan hubungan pekerja-majikan dan syarikat teksi akan menjadikan pemandu teksi berminat untuk terus kekal bersama,” kata Azharuddin.

Setakat ini, sekurang-kurangnya enam syarikat teksi sedang dalam perbincangan untuk bergabung dan bersedia untuk lanskap baharu industri teksi.

Di bawah cadangan berkenaan, sumber rasmi dari Kementerian Pengangkutan mengatakan, permit juga turut di buka untuk pendaftaran individu oleh pengendali jaringan pengangkutan berasaskan aplikasi (TNO) seperti Grab dan Uber.

“Untuk layak memiliki permit individu, seseorang itu perlulah tiada saman trafik tertunggak dan rekod jenayah,” kata beliau.

Untuk masa 36 bulan akan datang, dianggarkan sekitar 150,000 pemegang permit baharu yang akan wujud sekali dalam pasaran. Ia akan terdiri dari muka baharu sebagai pemandu teksi konvensional, Uber, Grab, Cab 2Go dan pemandu berasaskan apilkasi online lain.

Walau bagaimanapun, masih belum jelas sama ada industri teksi dan institusi kewangan telah bersetuju untuk membenarkan kereta persendirian untuk ditukar kepada teksi moden.

“Kerajaan turut perlu menyelesaikan isu cukai dengan Uber (syarikat berkenaan) sebelum e-hailing bermula,” kata sumber dalaman kepada The Sun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required