GALERI: Ducati Scrambler Sixty2 400 cc – RM52,999

2016-Ducati-SCrambler-Sixty2-4-850x567

Dilancarkan secara rasmi pagi tadi, Ducati Scrambler Sixty2 2016 menjadi model kedua jentera jenis scrambler oleh jenama Itali itu untuk pasaran Malaysia. Jika sebelum ini Ducati Scrambler yang diperkenalkan dilengkapi enjin 803 cc, Ducati Scrambler Sixty2 ini adalah ‘adiknya’, dengan kapasiti enjin 399 cc. Harga jualannya yang diumumkan ialah RM52,999.

Dengan mensasarkan penawarannya kepada penunggang yang masih baharu, ia mewarisi banyak persamaan atau DNA dari model Ducati Scrambler asal, yang dikeluarkan sejak 1962 hingga 1974. Dengan enjin V-Twin 90 darjah sejukan udara, ia juga meminjam talaan injap Desmodromic bagi semua empat injap yang terlibat. Kuasanya mencapai 41 hp pada 8,750 rpm, manakala tork ialah 34.6 Nm pada 8,000 rpm.

Enjinnya juga menepati piawaian Euro 4, ia menggunakan sistem EFI bagi penyaluran minyaknya. Kotak gear enam kelajuan pula melengkapi kitaran janaan dan penyampaian kuasa ke roda belakang melalui rantai. Berat keseluruhannya ialah 183 kg; tidak terlalu ringan bagi kelas motosikal 400 cc.

Ketinggian tempat duduk ialah pada 790 mm, dan ia ditawarkan dalam tiga pilihan warna; Atomic Tangerine dan Ocean Grey serta Shining Black. Lampu depan dan belakangnya menggunakan nyalaan LED. Panel meter juga diambil daripada sentuhan retro model terdahulu.

Ciri lainnya termasuk ABS yang menggunakan sistem 9M daripada Bosch; satu-satunya ciri bantuan tunggangan yang ada pada model Sixty2 ini. Brek depan menggunakan cakera 320 mm manakala brek belakang pula menggunakan cakera 245 mm; dengan kaliper berkembar dan tunggal di bahagian masing-masing. Selebihnya, tunggangan akan bergantung secara penuh kepada input dan kawalan penunggang sendiri.

Aspek lain yang dilakukan bagi menurunkan kos model ini berbanding versi 803 cc adalah dengan menggantikan bahagian swing-arm aluminium dengan unit yang diperbuat daripada unit besi yang dikimpal dan dimampat. Selain itu, fork terbalik di bahagian depan menggunakan unit Showa Telescopic 41 mm. Penyerap hentak tunggal bahagian belakang pula adalah dari Kayaba, dengan kadar tampungan boleh laras.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required