Uber, Grab diluluskan atas kehendak rakyat – Menteri

uber-x-car_BM

Keputusan Kabinet untuk meluluskan operasi perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian seperti Uber dan Grab adalah kerana kepentingan rakyat, lapor The Sun Daily.

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz memberitahu akhbar berkenaan, keputusan Kabinet berkenaan adalah dipengaruhi kehendak rakyat.

“Kami tiada masalah untuk mengawal selia Uber dan Grab kerana ini adalah apa yang rakyat mahukan,” kata beliau. “Kami bersikap objektif dan kami berpandukan kepentingan rakyat.”

“Pengguna adalah aspek yang jauh lebih penting dari pemandu teksi. Apa yang rakyat mahukan dan suka gunakan adalah faktor utama kami membuat keputusan untuk mengawal selia Uber dan Grab,” tambah beliau.

Beliau juga memberikan mesej mengejutkan, “Uber tidak akan diharamkan (di Malaysia).”

Menurut Nazri lagi, Grab dan Uber adalah organisasi nasional, merujuk kepada pelaburan tidak langsung Khazanah Nasional Berhad dalam permulaan teknologi dan DNA tempatan Grab.

“Sebagai Menteri Pelancongan, saya pastinya menyokong inisiatif teknologi untuk perkhidmatan pengangkutan awam yang lebih efisien. Mereka (Uber dan Grab) adalah lebih kompetitif dan kadang-kala menawarkan tambang yang lebih murah dari teksi konvensional yang mana ia baik untuk rakyat dan pelancong.”

Beliau turut mengingatkan pemandu agar melihat kelulusan operasi Uber dan Grab ini sebagai peringatan supaya mereka memperbaiki perkhidmatan mereka.

“Kami tidak melupakan mereka. Ada berberapa insentif yang kami (Kabinet) telah luluskan minggu ini yang mana ia akan dilaksanakan oleh SPAD dalam Program Transformasi Industri Teksi tidak lama lagi,” kata Nazri dan menambah kerajaan tidak akan tunduk pada ugutan mereka untuk tidak memberikan mengundi kepada parti memerintah.

“Mereka melakukan kesalahan besar jika pemandu-pemandu teksi ini terus mengugut kami,” tegas beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required