Honda Civic Hatchback 2017 – gambar pertama versi produksi untuk pasaran Amerika Syarikat didedahkan!

honda_civic_touring_hatchback-e1471258952678_BM

Honda secara rasminya telah mendedahkan secara rasmi gambar Honda Civic Hatchback 2017 sebelum masuk menembusi pasaran Amerika Syarikat yang dijangka pada musim luruh ini.

Ini bukan gambar versi konsep atau prototaip yang dipamerkan di Geneva atau GIIAS 2016 minggu lalu, ini merupakan versi produksi sebenar. Kit badan yang agresif,liang kemasukan udara pada bampar, skirt sisi hitam berkilat serta spoiler belakang yang menghubungkan kedua-dua lampu belakang berbentuk-C pada versi prototaip diterapkan terus pada versi produksi ini.

Tip ekzos berkembar pada bahagian tengah bampar belakang turut disadur pada varian tertentu. Apa yang berbeza adalah tiada serlahan berwarna lime-green, dan roda aloi lebih kecil (bersaiz 18-inci) tetapi menampilkan rekaan dua ton seiras.

4160815_001H-e1471245540531_BM

Tidak seperti model sedan dan coupe, model hatchback yang diproduksi di kilang Honda Swindon, UK ini hanya dikuasakan oleh enjin 1.5 liter VTEC Turbo, tanpa varian yang dikuasakan enjin 2.0 liter i-VTEC NA. Enjin 1.5 liter VTEC Turbo pada varian LX, EX dan EX-L bakal menghasilkan kuasa 174 hp/220 Nm, manakala model Sport dan Sport Touring yang dipadankan sistem ekzos dengan aliran lebih besar bakal menghasikan kuasa maksimum 180 hp.

Model hatchback ini juga menampilkan pilihan transmisi baharu untuk Civic iaitu transmisi enam-kelajuan manual untuk model LX, Sport dan EX, bersama pilihan CVT yang masih dikekalkan. Penggunaan bahan api dicatatkan pada 7.6 liter untuk 100 km dalam kawasan bandar, 5.9 liter setiap 100 km untuk lebuhraya dan 6.9 liter setiap 100 km untuk kitaran gabungan, untuk model yang dipadankan dengan transmisi CVT.

Berbeza dengan generasi sebelum ini yang menyaksikan versi sedan (FB) dan hatchback (FK) dibina dengan asas yang kelihatan tidak serupa, hatchback generasi baharu ini mengambil terus asas dari model sedan termasuk kerangka badan yang ringan serta suspensi bebas sepenuhnya (model FK dilengkapi dengan suspensi torsion beam pada bahagian belakang).

Ia juga turut dipadankan sesendal (bushing) suspensi yang diisi dengan bendalir, stereng berkuasa elektrik pelbagai nisbah talaan sport dan sistem ABS dengan EBD serta Bantuan Mula Mendaki (HSA). Honda juga mendakwa Civic hatchback mempunyai kapasiti ruang kargo terbaik dalam kelasnya.

honda_civic_touring_hatchback_1-e1471259013257_BM

Ciri lain yang turut dipadankan adalah sistem Honda Display Audio infotainment dengan hubungan Apple CarPlay
dan Android Auto pada varian EX dan keatas, pemanas pada tempat duduk hadapan dan cermin sisi, tempat duduk hadapan larasan berkuasa dan penghidup enjin kawalan jauh. Kesemua ciri ini dipadankan secara standard untuk model Sport Touring, dan berberapa ciri lain seperti pemanas pada tempat duduk belakang.

Ciri bantuan pemanduan Honda Sensing turut ditawarkan meliputi sistem Sistem Brek Elak Pelanggaran (CMBS), Amaran Pelanggran Hadapan (FCW), Bantuan Kekal Lorong (LKAS), Road Departure Mitigation (RDM), Amaran Keluar Laluan dan Kawalan Kelajuan Adaptif (ACC) dengan Low-Speed Follow – opsyenal untuk semua model, dan standard untuk Sport Touring.

Honda Australia turut mengumumkan Civic Hatchback ini turut akan dilancarkan di pasaran negara berkenaan pada 2017. Untuk pasaran Australia, Civic Hatch akan dipasang di Thailand. Ini bermaksud, hatchback ini berkemungkinan besar akan turut dipasarkan di rantau ASEAN dan spekulasi ini diperkuatkan lagi apabila Honda mempamerkan model ini di GIIAS minggu lalu.

GALERI: Prototaip Honda Civic Hatchback di GIIAS 2016

GALERI: Prototaip Honda Civic Hatchback

GALERI: Imej paten Honda Civic Hatchback

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required