Daihatsu_Cast_Activa-2

Daihatsu seringkali mempamerkan model Kei-Car JDM pada acara-acara Motor Show di Indonesia. Mereka membawa model Move Custom, Mira Cocoa dan Wake pada GIIAS tahun lalu. Untuk acara yang sama tahun ini, Daihatsu mempamerkan pula model Cast Activa.

Daihatsu Cast antara kei-car yang mendapat sambutan dalam pasaran JDM buat masa ini, bersaing dengan Suzuki Hustler. Kedua-dua model berkenaan menampilkan lampu hadapan berbentuk bulat dan muka yang comel, manakala Hustler tampil dengan rupa seakan SUV 4×4 mini. Cast hadir dengan tiga varian iaitu Style, Activa dan Sport.

Varian Style merupakan versi standard dalam barisan model Cast, manakala Sport merupakan model yang lebih sporty. Seperti yang anda boleh lihat pada gambar, varian Activa merupakan varian ‘crossover kei-car’, di mana SUV kecil ini dikuasakan dengan enjin 660 cc dan hadir dengan pilihan 2WD atau 4WD.

Daihatsu_Cast_Activa-14

Untuk model yang dipamerkan ini, ia diberikan warna hijau untuk memberikan imej ‘pengembaraan’ pada SUV berkenaan, dan turut dilengkapi para bumbung serta tayar off-road. Pelindung takung minyak dan kemasan badan yang diinspirasikan dari SUV sebenar mungkin hanya sekadar hiasan estetika, namun model Activa ini mempunyai kelegaan tanah 180 mm iaitu 30 mm lebih tinggi dari Cast standard.

Selain dari Cast Activa, model konsep Daihatsu dari Tokyo Motor Show 2015 seperti Hinata, ‘trak makanan’ Tempo dan Copen Cero turut dipamerkan pada GIIAS 2016. Copen Cero iaitu roadster kecil dengan lampu hadapan bulat dibawa ke Indonesia berkemungkinan untuk meninjau permintaan pasaran tempatan. Daihatsu Copen standard sebenarnya sudah pun berada pada pasaran Indonesia dan ditawarkan dalam varian manual dan automatik buat masa sekarang.