AAM hadapi krisis kewangan – gagal membayar gaji dan KWSP kakitangan, bergelut untuk terus beroperasi

AAM logo-1

Persatuan Automobil Malaysia (AAM) yang mempunyai ahli melebihi 200,000 orang kini sedang bergelut dengan isu kewangan dan gagal untuk melangsaikan pelbagai hutang serta turut akan menghadapi pendakwaan kerana gagal untuk membayar caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kepada kakitangannya, lapor The Sun Daily.

Apa yang lebih membimbangkan adalah hubungan AAM dan Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA) dikhuatiri akan terjejas. Presiden FIA Jean Todt juga dikhabarkan sedang meneliti isu tersebut memandangkan Grand Prix Formula 1 Malaysia akan diadakan pada bulan Oktober ini.

Ahad lalu, AAM telah membatalkan mesyuarat tergempar atas alasan teknikal untuk menjual dua aset hartanah terakhir mereka iaitu bangunan di Johor Bahru dan sebuah lagi Ibu Pejabat mereka di Shah Alam. Cadangan penjualan aset berkenaan dikatakan dibuat untuk mendapatkan tunai bagi melangsaikan hutang-hutang sedia ada.

Kakitangan AAM juga berpiket diluar pejabat AAM Isnin lalu setelah janji AAM untuk membayar gaji dan caruman KWSP mereka yang tertunggak selama enam bulan tidak ditunaikan.

AAM merekodkan kerugian kecil iaitu sebanyak RM46,000 pada tahun 2008 dan terus meningkat kepada RM584,000 pada 2012 kemudian RM2.1 juta pada tahun berikutnya. Laporan dan akaun yang telah diaudit tahunan yang berakhir pada 31 Disember 2014 tidak disiarkan di laman web mereka. Laporan berkenaan mengandungi perincian kewangan dari 2008 hingga 2013. Mesyuarat Agong Tahunan untuk 2015 juga belum lagi dilangsungkan.

Untuk tahun 2013, AAM merekodkan kutipan sebanyak RM6.93 juta daripada yuran tahunan ahlinya, RM2.6 juta dari penjualan cenderamata serta RM387,400 dari Persekutuan Motosikal Antarabangsa (FIM). AAM juga merekodkan pendapatan sebanyak RM1.5 juta menerusi penjualan polisi insuran kepada ahli mereka.

AAM Motorsport iaitu salah satu badan dibawah AAM turut merekodkan “pendapatan sebanyak RM2,652,408 untuk tahun kewangan 2012” dengan sejumlah 101 permit acara dikeluarkan untuk mengorganisasikan kelab-kelab untuk peringkat nasional, zon, dan antarabangsa. Ini termasuk yuran sekatan untuk F1 dan Kejohanan Motosikal Dunia.

F1_2014_Malaysian_GP_10

Walaupun mengutip pendapatan yang begitu lumayan, AAM menanggung defisit dengan kos terhadap kakitangan sejumlah RM7.1 juta, sewaan pejabat serta belanja lain berjumlah RM960,000.

Menurut Pengerusi AAM Tunku Mudzaffar Tunku Mustapha, ini adalah disebabkan perkembangan semasa berkenaan cabaran dalam pemasaran dan penurunan dalam bahagian pasaran. Beliau berkata, dalam tempoh tiga hingga empat tahun kebelakangan ini hampir 90% cawangan AAM mengalami kerugian. Tetapi AAM terus menggaji kesemua kakitangan mereka “untuk memastikan kehidupan seharian mereka terjamin dan tidak terjejas dengan kelembapan ekonomi, GST, dan sebagainya”.

“Dengan semua perkara yang terjadi ini, ia telah menjejaskan kebolehan AAM untuk membayar gaji mereka tepat pada masa kerana pendapatan tidak mampu menanggung kos operasi,” ujar Tunku Mudzaffar.

Menurut Tunku Mudzaffar lagi, AAM juga turut membeli hartanah, yang mana sebahagiannya telah dibayar sepenuhnya dan nilai sebahagian yang lain telah meningkat. Ini membolehkan AAM menjual aset-aset tersebut dan menggunakannya untuk terus beroperasi.

Apabila ditanya berkenaan pembayaran deposit sebanyak 10% untuk menjual hartanahnya, Tunku Mudzaffar berkata ini adalah normal pada asas penjual dan pembeli yang berminat. Walau bagaimanapun, beliau tidak menjelaskan mengapa AAM membuat perjanjian dengan WWRC Malaysia Sdn Bhd tanpa persetujuan ahli-ahlinya.

Bercakap mengenai caruman KWSP pula, beliau mengatakan AAM sedang berhubung dengan pihak berkuasa dan bayaran penuh dijangka akan dibuat selepas penjualan aset diselesaikan dan menegaskan AAM sentiasa memenuhi syarat yang ditentukan oleh Persuruhjaya Sukan.

“AAM telah pun menjalankan modul perniagaan baharu dan kerjasama strategik yang akan meningkatkan tahap kewangan serta operasi,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required