Mercedes dedah lampu hadapan LED piksel-pintar

Neues Autolicht revolutioniert Sicherheit im Verkehr

Mercedes-Benz telah mendedahkan teknologi terbaharu lampu hadapan adaptif dengan sistem lampu hadapan LED piksel-pintar. Sistem berkenaan dibangunkan bersama Osram, Fraunhofer, Hella dan Infineon serta dibiayai oleh Kementerian Pendidikan dan Penyelidikan Persekutuan Jerman (BMBF) dimana ia telah lengkap sepenuhnya selepas proses produksi dan diuji oleh penguji lampu hadapan selama tiga setengah tahun.

Lampu hadapan dengan tekologi baharu ini menampilkan tiga cip LED, yang mana setiap satunya mempunyai 1,024 titik pencahayaan yang boleh dikawal secara individu, membolehkan pencahayaan yang lebih tepat diberikan pada setiap masa.

Sistem ini berbeza dengan lampu hadapan LED sedia ada dalam pasaran seperti sistem Lampu LED Multibeam pada Mercedes-Benz E-Class W213 – menggunakan 84 komponen LED individu yang disusun dengan tiga barisan dalam pemasangan lengkap lampu berkenaan, dimana ia memerlukan komponen elektronik berasingan untuk mengawal on/off setiap LED terbabit, kerana ruang yang terhad.

Teknologi baharu ini pula menampilkan cip kawalan bersepadu untuk setiap LED berkenaan yang bukan sahaja menyelesaikan masalah ruang, tetapi juga memberikan pencahayaan yang beresolusi lebih tinggi.

mercedes-smart-led-1-e1476065657520_bm

Lampu hadapan LED piksel-pintar ini juga dilengkapi dengan penderia baharu – menjadikan ia lebih pintar, sesuai dengan namanya. Titik pencahayaan yang lebih banyak akan diberikan kepada bahagian sisi jalan agar tiada kawasan yang gelap pada pandangan pemandu di bahagian berkenaan. Sistem ini juga mampu mengesan trafik dari arah bertentangan, tanpa mengganggu pemandu kenderaan di hadapan.

Walaupun sebahagian ciri berkenaan telah pun dipadankan pada sistem sedia ada, resolusi yang lebih tinggi pada sistem baharu ini menawarkan prestasi pencahayaan dengan pelarasan yang lebih tepat, membolehkan ia beroperasi dengan lebih sempurna dalam apa jua situasi trafik dengan menawarkan pencahayaan optimum tanpa mengganggu pemandu kenderaan lain.

“Buat masa sekarang kami mahu membangunkan sumber pencahayaan LED beresolusi tinggi baharu ini bagi membolehkan ia sedia untuk siri produksi dan kami nampak potensi yang sangat besar untuk menggunakannya pada lampu hadapan,” kata Stefan Kampmann, ketua pegawai teknologi di OSRAM Licht AG.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required