Mercedes-Benz E-Class W213 dilancarkan di Malaysia – CBU, empat varian, harga bermula RM395k

W213-Mercedes-Benz-E-Class-launch-2_BM

Mercedes-Benz Malaysia secara rasminya melancarkan sedan yang paling ditunggu-tunggu oleh peminat jenama mewah dari Jerman ini iaitu Mercedes-Benz E-Class W213 serba baharu.

Pada hari pelancaran ini, generasi ke-10 E-Class ditawarkan dengan varian petrol E 200 Avantgarde dan dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM395,888. Varian lebih tinggi E 250 Avantgarde dan E 250 Exclusive akan mula memasuki pasaran pada September ini manakala E 300 AMG Line pula akan menyusul pada November nanti. Harga untuk ketiga-tiga varian juga akan diumumkan kemudian. Buat permulaan juga, E-Class diimport sepenuhnya (CBU) bagi membolehkan ia masuk lebih awal ke pasaran Malaysia. Program pemasangan tempatan (CKD) akan menyusul selepas ini.

Rekaan keseluruhan E-Class adalah selaras dengan model-model terkini Mercedes-Benz seperti C-Class dan S-Class. Varian Avantgarde dan AMG Line menampilkan gril hadapan sport dengan bintang Mercedes yang besar pada bahagian tengah diapit oleh sepasang lampu hadapan Multibeam dengan 84-LED.

Bahagian sisi E-Class ini juga menampilkan bayangan garis badan yang seiras dengan C-Class dan E-Class terkini. Untuk varian E 200 Avantgarde ini, ia dilengkapi dengan roda aloi lima jejari berdiameter 18-inci.

W213 Mercedes-Benz E300 AMG 2

Pada bahagian belakang pula, E-Class dilengkapi sepasang lampu belakang single-piece (tanpa lampu tambahan pada penutup but) menampilkan rekaan dua bar optic kristal dan mempunyai bentuk seakan lampu belakang S-Class.

Pembinaan E-Class generasi terbaharu ini diasaskan dari platform Modular Rear Architecture (MRA) iaitu platform yang sama dengan C-Class generasi terkini. Berbanding model terdahulu, jarak roda keseluruhan E-Class terbaharu ini telah dipanjangkan lebih 65 mm iaitu diukur sepanjang 2,939 mm. Manakala panjang keseluruhan model ini diukur sepanjang 4,923 mm, 43 lebih panjang dari model sebelum ini.

Lebar keseluruhan model ini juga telah bertambah sebanyak 20 mm (1620 mm) pada bahagian hadapan dan 7 mm (1626 mm) pada bahagian belakang.

Badan model baharu ini dibina lebih teguh dengan pengunaan meluas aluminum (bertambah 11%) dan kepingan logam berketagaran tinggi (bertambah 3%) berbanding model sebelum ini. Fender hadapan, bonet, penutup but belakang dan sebahagian besar bahagian belakang dan hadapan dibina dari kepingan aluminum tuang. Rekaan bentuk badan keseluruhan menghasilkan pekali geseran berkadar 0.23, yang merupakan catatan terbaik dalam kelasnya. Ini membolehkan E-Class W213 mencapai penggunaa bahan api yang lebih cekap dan pengedalian yang lebih mantap.

Bahagian dalaman E-Class terbaharu ini menampilkan rekaan yang seiras dengan S-Class terdiri dari liang penghawa dingin bulat, kemasan-kemasan yang dibalut dengan kulit dan motif kayu, pad sesentuh pada roda stereng, dan pilihan opsyen dua skrin besar bersaiz 12.3-inci untuk paparan instrumen dan sistem infotainmen COMAND.

Pemandu boleh memilih tema yang bersesuaian dengan mereka pada paparan instrument digital sepenuhnya tersebut yang terdiri dari “Classic”, “Sport” dan “Progresive”.

Unit infotaimen juga disertakan dengan unit kawalan Touchpad pada konsol tengah yang boleh dikawal dengan tulisan tangan dan kawalan menggunakan suara LINGUATRONIC.

Pencahayaan dalam kabin E-Class menggunakan teknologi LED menampilkan 64 warna. LED ini diletakkan pada bahagian seperti pada bahagian kemasan, paparan pada bahagian tengah, bahagian storan pada konsol tengah, pemegang pintu , poket pintu, ruang kaki bahagian hadapan dan belakang, konsol bumbung dan bahagian-bahagian lain.

E-Class E 250 dan E 300 turut menawarkan sistem hubungan dari telefon pintar ke kereta tanpa wayar menggunakan sistem NFC. Sistem tersebut bukan sahaja menghubungkan telefon pintar dengan sistem infotaimen, malah turut boleh mengecas semula telefon pintar anda tanpa menggunakan sebarang wayar. Anda hanya perlu meletekkan telefon pintar anda pada ruang storan yang disediakan yang terletak di bahagian konsol tengah hadapan.

Untuk model E 300, ia akan dilengkapi dengan paparan head-up serta sistem audio surround Burmester, yang dihubungkan dengan 13 unit pembesar suara dan amplifkasi sembilan saluran.

Tempat duduk E-Class juga direka dengan begitu versatil menampilkan perehat belakang yang dipisahkan kepada tiga bahagian dengan nisbah 40% – 20% – 40%.

Mercedes-Benz E 200 dikuasakan dengan enjin M 274 DE AL 2.0 liter empat silinder turbo berkuasa 181 hp pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 300 Nm bermula 1,200 rpm hingga 4,000 rpm. Varian lebih tinggi bakal dijana oleh enjin yang sama tetapi berlainan talaan dimana enjin E 250 mampu menjana 21 hp/300 Nm manakala untuk E 300 ia berkuasa 245 hp/370 Nm. Kesemua varian akan dipadankan dengan kotak gear automatik Sembilan kelajuan 9G-Tronic Mercedes.

Dengan gabungan tersebut, sedan ini mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 7.7 saat dan penggunaan bahan api didakwa mencatatkan penggunaan 5.9 liter petrol untuk 100 km perjalanan.

W213 Mercedes-Benz E250 Exclusive 18

E-Class baharu dilengkapi sistem suspensi yang disertakan dengan sistem Kawalan Ketangkasan, membolehkan pemandu tahap serapan hentakan dan kerendahan kereta. Ini akan memastikan pemanduan yang selesa dan seimbang pada apa jua bentuk permukaan jalan.

Empat mod pemanduan disediakan yang akan menala semula karekter pemanduan dipilih menerusi butang Dynamic Select dengan pilihan mod Comfort, Eco, Sport dan Sport+. Mod Individual turut disertakan untuk pemandu melaras sendiri konfigurasi talaan mengikut gaya mereka yang tersendiri.

Sedan mewah generasi baharu ini turut dilengkapi dengan pelbagai fungsi bantuan pemanduan. Ini termasuk sistem Parking Pilot yang membantu pemandu kereta mencari petak parkir seterusnya memarkir kereta tersebut pada petak parkir sama ada secara selari atau menegak, Bantuan Kekal Laluan Aktif, Bantuan Tukar Laluan Aktif, Bantuan Titik Buta Aktif, Pre-Safe Plus dan pelbagai lagi.

Sistem Pre-Safe pada model ini juga telah dipertingkatkan dengan sistem Impulse side baharu (menggunakan peninggi tempat duduk untuk menolak penumpang menjauhi bahagian sisi yang dilanggar untuk memberikan ruang selamat yang lebih baik) dan sistem Sound (memberikan bunyi prima pada telinga penumpang menggunakan isyarat gangguan pendek sekiranya ia mengesan pelanggaran dengan bunyi dentuman yang kuat akan berlaku).

GALERI: Mercedes-Benz E 200 Avantgarde

GALERI: Mercedes-Benz E 250 Exclusive

GALERI: Mercedes-Benz E 300 AMG Line

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required