Pakatan Renault-Nissan bakal umum rancangan besar untuk Mitsubishi, termasuk di pasaran Amerika

nissan carlos ghosn

Pakatan Renault-Nissan bakal mengumumkan pelan yang besar untuk Mitsubishi, termasuk di Amerika Syarikat selepas pihak berkuasa meluluskan pengambilalihan 34% pegangannya dalam syarikat tersebut bernilai US$2.2 billion (RM9,118,670,000) akhir tahun ini, lapor Automotive News.

“Ini bukan urus janji di mana kami katakan, ‘Ok, kita telah membuat urus janji, jadi mari fikirkan apa yang kita boleh lakukan bersama,” kata CEO Renault-Nissan Carlos Ghosn. “Tidak. Pada hari kami mengumumkan urus janji berkenaan, kami terus memberitahu apa sebenarnya yang akan dilakukan bersama. Dan ianya besar. Ia besar antara Mitsubishi dan Nissan. Dan juga, ia mungkin sangat signifikan antara Renault dan Mitsubishi.”

Tambah beliau lagi, rancangan berkenaan belum lagi memperincikan bagaimana tiga pengeluar automotif ini akan bekerjasama di Amerika Syarikat, tetapi ia akan menjadi lebih besar, bukan sekadar urus janji seperti Mitsubishi membekalkan kereta kecil untuk Nissan di Jepun.

Ghosn berminat untuk menjadikan Mitsubishi sebahagian dari Pakatan Renault-Nissan, yang telah dihubungkan dalam pembelian, pentadbiran, pembangunan kenderaan dan penyelidikan selama 17 tahun. “Mitsubishi dalam hal ini akan menyertai Pakatan. Pakatan ini adalah semua berkenaan pembinaan sinergi. Kami tahu bahawa banyak sinergi dengan Mitsubishi dan secara strategiknya kami mempunyai banyak hubungan,” kata beliau.

April lalu, Mitsubishi dilanda skandal berkaitan manipulasi keputusan ujian penggunaan bahan api kenderaan jualannya dan membawa kepada perletakkan jawatan Persidennya, Tetsuro Aikawa. Kejatuhan nilai saham Mitsubishi akibat krisis ini menyaksikan 34% pegangan sahamnya di beli oleh Nissan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required