Presiden Mitsubishi Motors letak jawatan berikutan skandal penggunaan bahan api jenama berkenaan

mitsubishi-pajero-facelift-malaysia-cropped-18

Tetsura Aikawa, presiden Mitsubishi Motors telah meletakkan jawatannya berikutan skandal penggunaan bahan api yang melanda jenama dari Jepun berkenaan, lapor Nikkei Asian Review. Jawatan beliau kini disandangan sementara oleh CEO Mitsubishi, Osamu Masuko, yang akan menggalas dua tugas berat sehingga proses pembelian pegangan saham sebanyak 34% oleh Nissan Motors lengkap sepenuhnya.

Berdasarkan laporan tersebut, Aikawa mengambil tanggungjawab sepenuhnya terhadap skandal tersebut kerana beliau membina kerjayanya di Mitsubishi Motors, bermula di unit pembangunan produk, iaitu unit dimana skandal data penggunaan bahan api itu bermula.

Beliau dijangka keluar dari syarikat berkenaan setelah badan bebas yang menyiasat kes tersebut membentangkan laporan akhir pada Julai, atau semasa mesyuarat pemegang saham pada Jun nanti. Sebelum ini Aikawa menyatakan beliau tidak akan membuat keputusan yang melibatkan masa depannya di dalam Mitsubishi Motors sehingga hasil penyiasatan dikeluarkan oleh badan bebas tersebut.

Nissan Mitsubishi

Sementara itu, Nissan akan meletakkan salah seorang pengarahnya untuk mengetuai bahagian pembangunan produk Mitsubishi Motors selepas mesyuarat pemegang sahamnya yang akan berlangsung pada 24 Jun nanti. Mitsubishi Motors bercadang untuk mengurangkan bilangan pengarahnya dari 13 orang ke 11 orang, tetapi Nissan sebaliknya bercadang untuk melantik empat orang pengarah termasuk seorang pengerusi baharu.

Skandal ekonomi bahan api ini menyebabkan nilai pasaran Mitsubishi Motors jatuh sehingga separuh daripada nilai asalnya dalam masa hanya seminggu. Berikutan kejatuhan tersebut, Nissan membeli 34% pegangan saham dalam MMC pada nilai US$2.2 bilion (RM8.8 bilion).

Perjanjian pembelian tersebut dijangka akan dilengkapkan pada akhir 2016, dan akan menyaksikan Nissan sebagai pemegang saham terbesar dalam MMC. Ini akan memberi faedah kepada Nissan dalam masa terdekat kerana perjanjian pembelian berkenaan akan memberikan jenama tersebut skala pengeluaran yang lebih besar, membolehkan kos pengeluaran menjadi lebih rendah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required