Proton Saga cecah 6,000 unit tempahan; Proton Persona pula terima 15,000 unit tempahan setakat ini

protonsaga_bm_premium_ext-1

Proton Saga nampaknya mampu membuatkan Proton tersenyum dan berlapang dada. Kami kini berada di Ipoh bagi sesi pandu uji model terbaharu berkenaan. Dan, setakat pengalaman singkat hari ini, apa yang boleh dikatakan adalah Saga generasi ketiga ini ternyata jauh meninggalkan tanggapan serta imejnya yang pernah kita kenali di dalam model terdahulu.

Tambah mengukuhkan andaian kami ini ialah angka-angka semasa bagi tempahan yang sudah diterima oleh Proton sejak pelancaran model berkenaan pada 28 September lalu (dalam tempoh tidak sampai tiga minggu). Berdasarkan statistik jualan terbaharu yang dinyatakan di dalam sidang media sebentar tadi, ia sudah mencatat sejumlah 6,000 unit tempahan. Daripada jumlah berkenaan, 1,000 unit sudah didaftarkan.

Jika ada yang tertanya-tanya mengapa perbezaan jumlah antara tempahan dan pendaftaran ini terlalu besar, CEO Proton Edar, Rohime Shafie menjelaskan hal ini adalah kerana pinjaman kewangan antara bank dan pembeli memerlukan masa yang agak panjang untuk diproses sebelum ia diluluskan.

Sementara itu, Proton Persona pula dalam data terkini sudah menerima 15,000 unit tempahan. Daripada jumlah berkenaan, 4,500 unit sudah didaftarkan. Proton sebelum ini meletakkan sasaran jualan sekitar 4,000 unit Proton Persona setiap bulan. Bagi Saga, ia disasarkan untuk dijual sebanyak 5,000 unit sebulan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required