UberX di KL kini pamer tambang terlebih dahulu sebelum perjalanan, lebih telus kepada pengguna

uber-x-1

Pengguna perkhidmatan Uber di Kuala Lumpur akan mendapat makluman kadar tambang terlebih dahulu ketika mereka memohon untuk mendapatkan khidmat perjalanan. Menurut Uber, kemaskini ini akan turut dijalankan terhadap semua kawasan perkhidmatan untuk berberapa minggu akan datang. Uber mengatakan, maklumbalas dari pilihan UberPool mendedahkan langkah ini akan menjadikan kadar tambang lebih jelas untuk penumpang, dan ia merupakan pendekatan yang betul.

Uber turut menjelaskan kadar tambang yang ditunjukkan adalah berdasarkan masa dan jarak perjalanan tersebut, dan turut mengambil kira keadaan trafik, serta jumlah penumpang dan pemandu yang menggunakan Uber ketika itu. Apabila tambang naik dengan permintaan yang lebih tinggi, penumpang akan dapat melihat tambang mereka sebelum mereka memohon perjalanan mereka, berbanding skrin ‘pop-up’ yang keluar digunakan pada sistem sebelum ini.

Menurut Uber lagi, apabila harga lebih tinggi perlu ditambah, variasi berdasarkan trafik dan permintaan masih lagi dikekalkan, tetapi struktur harga baharu yang dinamik ini memberikan penumpang lebih informasi sebelum memulakan perjalanan dimana mereka tidak boleh menempah kereta tanpa mengesahkan kadar tambang yang dinyatakan. Tambang berkenaan secara amnya turut termasuk bayaran tempahan dan caj tol.

Kemungkinan kadar tambang naik adalah kerana perubahan pada destinasi perjalanan, atau hentian tambahan yang dibuat sepanjang perjalanan. Jika laluan perjalanan berubah secara signifikan dari tempahan asal, kadar tambang asal berdasarkan masa dan jarak akan dikenakan. Baru-baru ini, Uber telah mengembangkan perkhidmatannya di Kuching, Sarawak. Seperti yang dinyatakan tadi, kemaskini akan kembangkan ke semua kawasan secara berperingkat .

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required