Proton Iriz tak sesuai guna untuk Uber – firma teksi

bmirizpix-bajet-2017-iriz-rm4k-offer

Langkah kerajaan untuk memberi galakan terhadap pemandu aplikasi perkongsian kenderaan dengan menawarkan rebat RM4,000 untuk pembelian Proton Iriz dipersoal oleh syarikat pengendali teksi. Malay Mail Online melaporkan, menurut pemilik Big Blue Taxi Services, Datuk Shamsubahrin Ismail, model berkenaan tidak sesuai untuk digunakan kerana saiznya yang kecil.

“Proton Iriz tidak direka untuk menjadi sebuah teksi. Ia terlalu kecil. Macam mana nak muatkan penumpang?” ujarnya yang turut menambah bahawa keputusan yang diambil itu adalah bertujuan untuk membantu pengeluar kenderaan nasional itu.

Beliau juga mempersoalkan bagaimana kerajaan dapat memastikan kereta yang dibeli itu akan digunakan untuk perkhidmatan berkenaan, memandangkan pemandu-pemandu Grabcar dan Uber tidak berdaftar dengan kerajaan.

Dalam pembentangan Belanjawan Malaysia 2017 Jumaat lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan bahawa kerajaan menggalakkan kelompok B40, terutamanya penerima BRIM, untuk meningkatkan pendapatan mereka dengan menyertai perkhidmatan perkongsian kenderaan seperti Uber dan Grab.

Dalam ucapannya, beliau menjelaskan bahawa kelompok berkenaan mampu memperoleh tambahan sehingga RM1,500 setiap bulan dengan memandu secara sambilan bagi tempoh 10 hingga 40 jam seminggu, dan RM4,300 bagi mereka yang berkerja lebih daripada 40 jam seminggu.

big-blue-taxi-01-850x579-bm

Selain daripada galakan terhadap perkhidmatan perkongsian kenderaan berkenaan, turut diumumkan ialah penerima BRIM yang tidak mempunyai kereta kini boleh membeli Proton Iriz dengan lebih mudah – bayaran muka menggunakan BRIM dan tambahan rebat RM4,000 akan disediakan untuk mereka.

Shamsubahrin berkata bahawa pengumuman tersebut adalah petunjuk jelas kepada hasrat kerajaan untuk menyukarkan industri teksi dan menyebelahi syarikat-syarikat perkongsian kenderaan. “Mereka kata ingin melakukan transformasi bagi industri teksi, tapi kami tak nampak apa-apa untuk membantu industri ini daripada belanjawan yang dibentangkan. Sebaliknya, mereka promosikan pula orang agar menjadi pemandu Uber,” jelasnya.

Kerajaan turut menyatakan akan mengeluarkan 12,000 permit individu kepada pemandu yang layak – termasuk geran RM5,000 untuk membantu mereka membeli kereta – untuk membebaskan pemandu teksi daripada sistem pajak di mana pemandu perlu membayar kepada syarikat pengendali untuk menggunakan teksi mereka. Menurut Shamsubahrin, usaha berkenaan boleh dipuji, tetapi apa akan jadi kepada pemandu-pemandu teksi selebihnya?

Polisi berkenaan menurut beliau adalah separuh masak, dan tidak difikirkan secara menyeluruh. “Tak ada perkara yang konkrit. Jika kerajaan ingin membantu dan membolehkan kami untuk bersaing dalam padang yang rata, mereka sepatutnya mengawal selia tambang Uber juga,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required