bmw-1-series-sedan-interior

Selepas mula didedahkan sejak Julai dan September lalu, kini foto pertama ruang dalamannya pula disebarkan. Kelihatannya imej yang diperagakan bagi ruang dalaman BMW 1 Series Sedan ini agak mirip dengan 2 Series AT/GT dan X1, malah juga menyerupai BMW Concept Compact Sedan yang dipamerkan pada tahun lalu.

BMW 1 Series Sedan bakal menawarkan tiga varian untuk pasaran China iaitu 125i Sport, 120i Luxury dan varian asas 118i. Model 120i dan 125i bakal dijana oleh enjin 2.0 liter petrol dengan bantuan pengecas turbo, menghasilkan 192 hp pada 120i dan 239 hp pada 125i. Manakala untuk model 118i pula, ia akan dibekalkan dengan enjin 1.5 liter petrol turbo berkuasa 136 hp.

bmw-1-series-sedan

Kesemua enjin ini dijangka bakal dipadankan dengan kotak gear lapan-kelajuan automatik dari ZF, dan kemungkinan turut ditawarkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan. Model 1 Series ini juga dibina berasaskan platform UKL yang turut digunakan sebagai asas binaan model MINI, jadi ini merupakan sedan BMW pacuan hadapan yang pertama.

Sedan 1 Series ini dibina dengan kerjasama bersama rakan kongsi BMW di China iaitu Brilliance Auto, dan akan diproduksi di China bersama X1 dan 2 Series Active Tourer yang turut diproduksi secara tempatan.