K’jaan sasar 125k stesen pengecas dibina, pasaran EV meningkat kepada 202k unit menjelang 2020 – Menteri

petronas_chargev-3-bm

Sebanyak 125,000 infrastruktur stesen pengecas kenderaan elektrik akan dibina dan peningkatan pasaran kenderaan elektrik kepada 202,000 buah untuk tempoh sehingga 2020 disasarkan oleh kerajaan, menurut laporan Bernama.

Semasa menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2017 peringkat kementeriannya di Dewan Rakyat semalam, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Maximus Ongkili berkata inisiatif itu adalah sebahagian daripada usaha untuk mengurangkan pelepasan gas rumah kaca (GHG) sebanyak 0.58 juta tan CO2 di negara ini.

Jelasnya lagi, dalam Pelan Tindakan Mobiliti Elektrik, kementerian melalui Perbadanan Teknologi Hijau Malaysia (MGTC) akan menerajui pembangunan kenderaan elektrik di Malaysia.

Menerusi pelan itu juga, kementerian juga sedang melobi beberapa pihak berkuasa tempatan untuk mengadakan perkhidmatan pengangkutan awam menggunakan bas elektrik seperti yang dilaksanakan di Melaka melalui Panorama Melaka, Prasarana BRT Sunway Line dan Majlis Bandaraya Petaling Jaya.

Ongkili turut menjelaskan, kerajaan juga menyasarkan peningkatan penggunaan tenaga boleh baharu dalam menangani isu perubahan iklim di negara ini. Menurut beliau, peningkatkan tersebut nanti diharap akan membantu mengurangkan pelepasan karbon sebanyak 85 juta tan CO2 menjelang 2030 dan antara usaha yang dilaksanakan bagi menggalak penggunaan tenaga boleh baharu termasuk memperkenalkan inisiatif seperti mekanisma Feed-In-Tariff (FiT), Large Scale Solar (LSS), Net Energy Metering (NEM) dan off-grid.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required