JPJ kaji cadangan kurangkan kos lesen motosikal

sym-sport-rider-125i-25-bm

Bagi menggalakkan lebih ramai penunggang motosikal memiliki lesen yang sah, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan mengkaji cadangan mengurangkan kos pengambilan lesen motosikal termasuk motosikal berkuasa tinggi.

Menurut Ketua Pengarah JPJ, Datuk Nadzri Siron, walau bagaimana pun pihaknya perlu memperinci terlebih dahulu kesesuaiannya dan kos yang terlibat dalam usaha itu, laporan Bernama.

Beliau berkata penunggang motosikal harus memahami kelebihan memiliki lesen kenderaan itu kerana ia bakal memberi manfaat insurans kepada setiap individu khususnya jika terlibat dalam kemalangan.

“Hampir 1.2 juta penunggang motosikal di negara ini tidak mempunyai lesen dan 6,000 kemalangan melibatkan golongan tersebut dengan 18 kematian direkodkan setiap hari. Disebabkan itu, pelbagai program kita anjurkan dengan kerjasama entiti sukarelawan sebagai satu pendekatan kepada rakyat untuk memberi kefahaman terhadap isu keselamatan jalan raya,” katanya kepada pihak media di Shah Alam semalam.

Katanya setakat ini, lebih tiga juta penunggang motosikal di negara ini memiliki lesen kelas B2 serta B dan ini menunjukkan tahap kesedaran rakyat terhadap kepentingan lesen semakin baik.

“Kerjasama sukarelawan dan program yang dianjurkan kelab motosikal dapat saling membantu menerapkan pengetahuan rakyat mengenai keperluan memiliki lesen dan pematuhan undang-undang jalan raya,” katanya.

Baru-baru ini, Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi telah mengeluarkan kenyataan bahawa dianggarkan seramai 1.2 juta individu di negara ini menunggang motosikal tanpa memiliki lesen yang sah. Anggaran itu berdasarkan antara lapan hingga 10% daripada 15 juta penduduk yang layak memiliki lesen menunggang motosikal iaitu kira-kira separuh daripada 30 juta penduduk Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required