VIDEO: Proton mula dedah teaser MPV Ertiga

Proton dijangka bakal melancarkan model baharu keempatnya buat tahun ini, MPV yang sah diberi nama Proton Ertiga sebelum November 2016 berakhir. Malah video teaser Ertiga telah pun diluncurkan menerusi laman media sosial rasmi Proton sendiri.

Menerusi teaser ini, pelakon yang membintangi video Ertiga adalah yang sama seperti video bagi model Persona dan Saga iaitu Fazura, Zul Arifin, Zahirah McWilson dan Aeril Zafril. Ternyata video Ertiga yang juga terbitan KRU Studio ini adalah sekuel terakhir bagi dua video Proton sebelum ini. Jadi hendak tahu apakah kesudahan jalan cerita misteri mereka, kena tunggu Ertiga dilancarkan.

Seperti semua sedia maklum, Ertiga adalah hasil kerjasama Proton dan Suzuki, merupakan MPV enam-tempat duduk yang bakal memberikan persaingan buat Perodua Alza. Menerusi foto spyshot yang diperoleh sebelum ini, bahagian depan unit tersebut kelihatan menawarisi rupa dari model Ertiga dengan wajah baharu (facelift), yang dipamerkan tahun lalu ketika pameran GIIAS di Indonesia.

Bagaimanapun, bahagian belakang unit ini kelihatan seperti model Ertiga sebelum versi facelift. Ini boleh menjadi satu lagi petunjuk bahawa Proton boleh memilih apa yang jenama itu mahu untuk diperkenalkan pada MPV ini kelak.

Proton juga dijangka akan mendedahkan perincian Ertiga sedikit masa lagi, iaitu sebelum ia dilancarkan kelak. Jadi kena nantikan perincian selanjutnya mengenai Ertiga ini, adakah terdapat banyak perubahan yang dilakukan oleh Proton bagi Ertiga versi Malaysia (dan versi Proton) berbanding model yang berada di pasaran negara jiran termasuk Thailand dan Indonesia sendiri.

Menurut Suzuki Indomobil Sales (SIS) dalam kenyataannya pada Januari lalu, Ertiga akan dieksport ke Malaysia dalam bentuk komponen terurai (knocked down) dan kemudian akan dipasang semula (CKD) mulai suku kedua (Q2) tahun 2016.

GALERI: Spyshot Proton Ertiga

GALERI: Suzuki Ertiga Facelift di GIIAS 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required