Daimler akan labur €10 bilion untuk kenderaan EV

Generation EQ

Menurut laporan dalam surat khabar Jerman, Stuttgarter Zeitung, syarikat induk Mercedes-Benz iaitu Daimler telah mengumumkan akan melabur sebanyak €10 bilion (RM47.4 bilion) untuk pembangunan kenderaan elektrik (EV). Kata ketua pembangunan dan penyelidikannya, Thomas Weber, sasaran pelaburan ini adalah untuk mengeluarkan sehingga 10 buah kenderaan daripada platform sama dan tiga daripadanya akan dijual di bawah jenama Smart.

Dengan unit bateri lebih besar yang sedang dibangunkan, kenderaan-kenderaan ini akan mampu beroperasi sehingga jarak 700 km (versi Smart walaubagaimanapun dikatakan hanya akan mempunyai jarak 150 km, yang mana menurut Weber sudah mencukupi), dengan barisan kenderaan elektrik EQ Mercedes boleh memecut 0-100 km/j dalam masa bawah lima saat.

Model pertama adalah versi produksi bagi Generation EQ Concept, yang akan dibina di kilang sama seperti model Mercedes lain iaitu di Bremen, Jerman. Perkara ini disahkan oleh pengerusi Daimler, Dieter Zetsche, seperti yang dilaporkan oleh Autocar. “Kita akan dapat melihat kenderaan ini di atas jalan dalam masa tiga tahun dari sekarang, manakala harganya pula adalah sekitar harga Mercedes-Benz GLC dengan kelengkapan yang memadai,” kata beliau.

“Matlamat kami adalah untuk menjadikan kenderaan elektrik penyumbang kepada 15 hingga 25 peratus daripada jualan global kami menjelang 2025. Kami melabur sebanyak €1 bilion (RM4.7 bilion) untuk pengeluaran bateri global, termasuk €500 juta (RM237.2 juta) untuk kilang bateri kedua di Jerman.

Akhir sekali, Weber juga memperkatakan tentang S 500 e plug in hybrid yang dirujuk semula, yang akan dipasarkan tahun hadapan bersama barisan S-Class facelift – jarak pergerakan menggunakan kuasa elektrik kenderaan tersebut akan ditambah menjadi 50 km, daripada asalnya cuma 30 km.

Sementara itu, Automotive News melaporkan bahawa Daimler akan terus menjual kenderaan diesel di Amerika Syarikat, bertentangan dengan Volkswagen yang terus memberhentikan jualan kenderaan diesel mereka selepas skandal Dieselgate.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required