M’sia, Singapura meterai perjanjian 2 hala bagi HSR

M’sia, Singapura meterai perjanjian 2 hala bagi HSR

Projek pelaksanaan Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura bakal menjadi realiti apabila semalam kedua-dua negara telah menandatangangi perjanjian dua hala. HSR ini akan mengurangkan masa perjalanan antara dua bandar itu kepada hanya 90 minit.

Majlis pemeteraian perjanjian itu pada Pemukiman Pemimpin Malaysia-Singapura Ketujuh telah berlangsung semalam dan turut disaksikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan rakan sejawatannya dari Singapura, Lee Hsien Loong, laporan Bernama.

Perjanjian itu adalah susulan kepada memorandum persefahaman (MoU) yang dimeterai oleh kedua-dua negara pada 19 Julai, ditandatangani oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Abdul Rahman Dahlan dan Menteri Koordinasi Pengangkutan dan Infrastruktur Singapura Khaw Boon Wan.

Ia turut meliputi aspek teknikal, keselamatan dan kastam, imigresen dan kuarantin (CIQ) berhubung HSR.

Dalam sidang media bersama Lee selepas pemeteraian perjanjian itu, Najib berkata Malaysia dan Singapura komited dengan tarikh akhir projek itu pada 2026.

M’sia, Singapura meterai perjanjian 2 hala bagi HSR

“Melihat kepada saiz dan kerumitan projek itu, 10 tahun merupakan satu tempoh yang agak singkat, yang bermakna kita perlu bekerja keras dan memberi tumpuan untuk menangani semua cabaran yang dihadapi,” katanya.

Landasan sepanjang 350km itu melibatkan lapan hentian iaitu Bandar Malaysia, Putrajaya, Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat, Iskandar Puteri dan Singapura.

Najib berkata Malaysia dan Singapura berharap pelantikan Rakan Kongsi Pembangunan Bersama dan penawaran tender sistem berkenaan dapat dilaksanakan pada tahun depan.

“Pada suku keempat 2017, kami juga akan mengeluarkan tender antarabangsa bagi sistem yang akan dipilih untuk HSR,” katanya.

Mengenai cabaran untuk menepati tempoh siap dan anggaran kos, Najib berkata projek HSR adalah projek yang berdaya maju dan mampu untuk mendapatkan pembiayaan jangka panjang.

Tambahnya lagi, “Kami tidak menjangka masalah dalam mendapatkan pembiayaan jangka panjang, malah, sesiapa yang mahu mengambil bahagian dalam projek ini boleh mengemukakan cadangan kewangan kepada kami untuk dipertimbangkan sebagai sebahagian daripada pakej.”

M’sia, Singapura meterai perjanjian 2 hala bagi HSR

Ditanya sama ada HSR akan diperluaskan ke wilayah utara, Najib berkata tiada perancangan untuk itu berikutan tumpuan kini untuk menyiapkan landasan kereta api Kuala Lumpur-Singapura mengikut jadual masa dan bajet.

Lee berkata HSR akan mengubah cara interaksi dan menjalankan perniagaan antara Kuala Lumpur dan Singapura dengan lebih baik.

“Ia akan memakan masa dan projek ini adalah rumit. Kita membuat komitmen jangka panjang tetapi kami mempunyai keazaman politik yang tinggi di kedua-dua pihak untuk memastikan projek itu dilaksanakan dengan betul dan jaya. Saya berharap untuk menaiki tren pertama dalam tempoh 10 tahun akan datang,” katanya.

Mengenai persaingan bagi projek HSR, Lee berkata beliau menjangka akan terdapat bidaan yang kompetitif namun Malaysia dan Singapura akan memilih yang terbaik.

Menurut kenyataan bersama yang dikeluarkan sempena Pemukiman Pemimpin Malaysia-Singapura Ketujuh, jawatankuasa dua hala akan diwujudkan untuk menyelia semua aspek projek itu dan perkara lain yang dinyatakan dalam perjanjian itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required