Dasar Automotif Nasional (NAP) 2014 galak lebih banyak EEV dalam pasaran tempatan – Menteri

Dasar Automotif Nasional (NAP) 2014 galak lebih banyak EEV dalam pasaran tempatan – Menteri

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, lebih ramai rakyat Malaysia akan menerima konsep Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) melalui inisiatif di bawah Dasar Automotif Nasional (NAP) 2014, menurut laporan Bernama.

Tambah beliau lagi, NAP 2014 yang menggariskan usaha Malaysia ke arah untuk menjadi hab EEV pada masa akan datang, akan membawa kepada peningkatan pendaftaran EEV baharu.

“Pada 2015 sahaja, sebanyak 32.6 peratus daripada jumlah kereta baharu yang didaftarkan adalah EEV. Kami menjangka jumlah ini akan terus meningkat hingga 2017.

“Kerajaan, melalui Institut Automotif Malaysia (MAI), baru-baru ini menggariskan pelan tindakannya hingga 2050, dan mahu memastikan kita terus kompetitif dengan memudahkan pembangunan teknologi dalam industri domestik kita,” katanya.

Antara polisi Dasar Automotif Nasional yang diumumkan pada 2014 berkenaan adalah mensasarkan Malaysia akan menjadi hab kenderaan EEV di rantau ASEAN. Skop EEV digunakan supaya ianya mencakupi kenderaan-kenderaan cekap tenaga bukan sahaja dari jenis hibrid atau elektrik sepenuhnya (EV), tetapi turut melibatkan kenderaan yang dijana enjin pembakaran dalam biasa dan kesemua kenderaan yang diiktiraf sebagai EEV ini perlulah dipasang secara CKD di Malaysia.

Insentif khas pengecualian cukai akan diberikan kepada kereta-kereta yang diiktiraf sebagai EEV, bagi membolehkan ianya dijual dengan harga lebih mampu milik, seterusnya memberikan daya saing yang lebih kompetitif. Setakat ini, EEV bukan sahaja memberikan faedah kepada kereta-kereta biasa seperti Toyota Vios dan Perodua Bezza, malah jenama-jenama mewah seperti BMW dan Volvo turut menerima potongan cukai yang membolehkan ianya dijual dengan harga yang lebih rendah.

Awal tahun lalu, Mustapa turut menyatakan sejumlah 200,260 EEV dijual pada tahun 2015, meningkat sebanyak 19% berbanding tahun sebelumnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required