Ford sahkan Mustang, trak F-150 dan van Transit Custom versi hibrid akan ditawarkan menjelang 2020

Ford sahkan Mustang, trak F-150 dan van Transit Custom versi hibrid akan ditawarkan menjelang 2020

Ford telah mengumumkan rancangannya untuk melancarkan 13 kenderaan dengan teknologi elektrik dalam tempoh lima tahun akan datang. Apa yang menarik, dalam rancangan tersebut turut menyenaraikan pelancaran muscle car Ford Mustang, trak pikap gergasi F-150 dan juga van ikonik Transit Custom, ketiga-tiganya dalam versi janakuasa hibrid.

Van Transit Custom Hybrid bakal ditawarkan untuk pasaran Eropah pada tahun 2019, manakala trak F-150 Hybrid pula akan menerjah masuk pasaran Amerika Utara pada tahun 2020, didakwa bakal menampilkan “kuasa menunda dan kapasiti muatan yang tinggi, dan juga boleh beroperasi sebagai generator mudah-alih”.

Bagi model Ford Mustang Hybrid pula, ia akan ditawarkan pada pasaran Amerika Utara pada tahun 2020, dan dikatakan bakal dibekalkan kuasa seperti enjin V8, tetapi dengan kuasa tork maksima yang boleh dicapai pada tahap rpm lebih rendah.

Selain itu, Ford turut mengesahkan akan melancarkan tujuh model hibrid dan juga model elektrik sepenuhnya (EV), termasuk SUV EV yang didakwa mampu berjalan sejauh 483 km dengan sekali cas penuh. Ford juga bakal melancarkan kenderaan hibrid tanpa pemandu menjelang tahun 2012, yang akan digunakan untuk perkhidmatan perkongsian kenderaan e-hailing, dan juga dua model hibrid untuk kegunaan kereta peronda polis.

Ford sahkan Mustang, trak F-150 dan van Transit Custom versi hibrid akan ditawarkan menjelang 2020

Pengumuman ini turut menyebut Ford akan melabur US$700 juta (RM3.148 bilion) untuk membesarkan kilang pemasangan Flat Rock miliknya di Michigan, bagi memenuhi keperluan untuk membina kenderaan elektrik dan pemanduan sendiri, selain dari pengeluaran Mustang dan Lincoln Continental yang turut di pasang di kilang tersebut. Pembesaran operasi berkenaan bakal mewujudkan 700 peluang pekerjaan baharu.

“Selari dengan permintaan pengguna di seluruh dunia yang telah berminat dengan kenderaan berkuasa elektrik, Ford komited untuk menjadi peneraju dalam menyediakan barisan kenderaan berkuasa elektrik, servis dan penyelesaian untuk pengguna bagi memberikan kehidupan yang lebih baik,” kata presiden dan CEO Ford, Mark Fields.

Pelaburan bernilai US$700 juta untuk kilang Flat Rock ini sebahagiannya diperolehi dari dana bernilai US$1.6 bilion (RM7.19 bilion) yang diperuntukkan untuk pembinaan kilang di San Luis Potosi, Mexico yang kemudiannya terpaksa dibatalkan untuk memperbaiki keuntungan yang dijana syarikat.

Kilang sedia ada yang terletak di Hermosillo, Mexico akan dijadikan pusat untuk memproduksi Ford Focus generasi baharu, seterusnya mengurangkan beban dua kilang baharu di Michigan, yang buat masa sekarang memproduksi Focus sedia ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required