Harga bahan api dijangka naik lagi dalam tempoh dua hingga tiga bulan akan datang – penganalisis

Harga bahan api dijangka naik lagi dalam tempoh dua hingga tiga bulan akan datang – penganalisis

Mungkin ini bakal menjadi berita yang ‘mendukacitakan’ buat kita semua. Menurut laporan yang disiarkan oleh Sinar Harian dan Sin Chew Jit Po, jika dilihat berdasarkan perkembangan ekonomi masa kini, harga runcit bagi petrol dan diesel dijangka akan terus meningkat dalam tempoh dua hingga tiga bulan akan datang.

Menurut pakar ekonomi yang juga Ketua Khidmat Rundingan Cukai dan Kewangan Great Vision Advisory Group, Datuk Chua Tia Guan yang meramalkan keadaan ini, terdapat dua punca utama kenaikan harga minyak di Malaysia. Pertama, didorong oleh kenaikan harga minyak mentah di negara kita dan faktor kedua pula melibatkan kadar pertukaran nilai mata ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat.

“Kerajaan kita telah menetapkan harga runcit minyak petrol dan diesel bergantung kepada apungan terurus melalui harga purata bulanan pasaran minyak dunia, manakala harga minyak mentah adalah dikira dengan dolar Amerika Syarikat.

“Oleh itu, saya nasihatkan pengguna agar bersiap sedia menghadapi situasi yang lebih mencabar lagi dalam tempoh dua hingga tiga bulan akan datang,” ujar Tia Guan.

Dalam masa yang sama, beliau turut mengharapkan agar kerajaan lebih bersikap prihatin dengan masalah rakyat yang dibebani dengan kenaikan harga minyak ini.

“Negara kita adalah negara pengeluar minyak. Kerajaan perlu menggunakan sumber pendapatan daripada hasil minyak mentah ini untuk menyediakan pelbagai infrastruktur, seperti sekolah dan jalan raya untuk kemudahan rakyat jelata.

“Ketika kebanyakan harga barang telah naik, kerajaan seboleh-bolehnya perlu menyediakan subsidi ataupun bantuan kewangan agar dapat mengurangkan bebanan rakyat, khasnya golongan berpendapatan rendah,” katanya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required