Sita motosikal jika Dego Ride masih beroperasi – JPJ

Sita motosikal jika Dego Ride masih beroperasi – JPJ

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengeluarkan amaran kepada sesiapa yang bergiat dalam perkhidmatan teksi motosikal Dego Ride. Tindakan tegas akan diambil dengan menyita motosikal sekiranya masih aktif beroperasi.

Menurut Pengarah Bahagian Penguat Kuasa JPJ Datuk Valluvan Veloo, pihaknya difahamkan pengusaha motosikal teksi tersebut akan kembali beroperasi meskipun amaran dan saman telah dikeluarkan, laporan Bernama.

“Saya beri amaran, kali ini kita tak akan saman tapi kita akan sita motosikal mereka (pengusaha). Sekarang ini kita kenal pasti lebih 6,000 pengusaha yang berdaftar dan saya difahamkan mereka nak beroperasi kembali, jadi saya beri amaran, anggota JPJ sentiasa bersedia untuk mengambil tindakan. Kalau dua minggu lepas kita hanya keluarkan saman, tapi kali ini kita akan terus sita motosikal,” katanya.

Beliau turut mengesahkan pihaknya sedang melakukan siasatan berhubung operasi tersebut dan keterangan daripada ketua pegawai eksekutif Dego Ride juga telah diambil Selasa lalu.

“CEO Dego Ride dah datang untuk beri keterangan dua hari lepas dan kita akan siasat di bawah Seksyen 23(2) Akta Pengangkutan Jalan. Setakat ini kita dah keluarkan tiga saman dan kita kenal pasti operasi Dego Ride ini aktif di sekitar Lembah Klang dan mereka mendapatkan pengguna menerusi aplikasi WhatsApp,” katanya.

Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, pihaknya berkuasa untuk mengharamkan Dego Ride dan perkhidmatan ini telah pun diarah dihentikan serta-merta atas faktor keselamatan dan lesen operasi untuk pengendali perkhidmatan tersebut tidak dikeluarkan buat masa ini.

“Ketika ini, 62.7% kematian akibat kemalangan jalan raya adalah disumbangkan oleh pengguna motosikal dan ia sangat serius. Jika Dego Ride dibenarkan beroperasi, ia akan meningkatkan kadar kematian,” ujar Liow sambil menambah di bawah Akta Jalan Raya, motosikal tidak boleh digunakan bagi tujuan komersil.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required