Harga siling bahan api bakal diumumkan pada setiap minggu mulai April ini bagi elak keraguan – KPDNKK

Harga siling bahan api bakal diumumkan pada setiap minggu mulai April ini bagi elak keraguan – KPDNKK

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hamzah Zainuddin, telah mengesahkan, pihak kerajaan memutuskan untuk mengumumkan harga siling bahan api pada setiap minggu, berbanding yang dilakukan sebelum ini pada hujung bulan. Katanya, ia akan dilaksanakan mulai April ini bagi memastikan pengguna mengetahuinya serta mengelak daripada berlaku keraguan.

Kemungkinan, harga siling bahan api akan diumumkan pada Isnin atau Sabtu setiap minggu berbanding dilakukan sebulan sekali ketika ini, laporan Bernama.

“Sebenarnya apa yang saya dan Menteri Kewangan Kedua (Datuk Seri Johari Abdul Ghani) lakukan adalah untuk memastikan rakyat mengetahui apa yang ditentukan oleh Persatuan Peniaga Petroleum Malaysia,” katanya kepada pemberita hari ini.

Katanya, terpulang kepada syarikat minyak untuk bekerjasama dengan persatuan bagi memastikan tiada sesiapa ketinggalan daripada mengetahui harga siling semasa melalui pendekatan yang ditetapkan kerajaan itu.

Harga siling bahan api bakal diumumkan pada setiap minggu mulai April ini bagi elak keraguan – KPDNKK

Beliau turut berkata penetapan harga siling bahan api oleh kerajaan adalah bertujuan mengelak bahan api itu dijual melebihi harga yang sepatutnya di pasaran. Bukan itu sahaja, papan tanda harga siling bahan bakar akan diletakkan di semua stesen minyak di seluruh negara.

Idea untuk menetapkan harga siling bahan api ini pertama kali diumumkan pada Februari lalu, apabila Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata di beberapa negara maju, kerajaan akan membiarkan harga minyak terapung, dan penggiat industri minyak dan gas akan menentukannya. Pada ketika itu, harga bahan api RON 95 naik dua bulan berturut-turut, iaitu sehingga 40 sen berbanding Disember 2016 (RM2.30 vs RM1.90 seliter).

“Bila kita letak harga siling, terpulanglah kepada stesen minyak sama ada mahu menurunkan harga, atau bagaimana cara mereka nak (laksanakan) kempen (promosi) supaya orang datang (membeli) di stesen minyak mereka, termasuk menawarkan insentif,” kata Hamzah lagi.

Persatuan Pengedar Petroleum Malaysia sebenarnya telah lama menyarankan supaya harga siling bagi bahan api ditetapkan secara mingguan. Ia menyatakan sistem bulanan tersebut menyebabkan mereka (para peruncit bahan api) menanggung kerugian yang besar dan harga mingguan yang bakal dilaksanakan itu tidak akan ‘begitu dirasai’ oleh para pengguna.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required