Semua model baharu yang dijual di M’sia merupakan kenderaan berstatus EEV menjelang tahun 2025 – MAI

Semua model baharu yang dijual di M’sia merupakan kenderaan berstatus EEV menjelang tahun 2025 – MAI

Institut Automotif Malaysia (MAI) mensasarkan untuk memberi penekanan yang lebih terhadap kenderaan cekap tenaga (EEV). Organisasi itu mensasarkan menjelang tahun 2025, 100% kenderaan yang dijual di sini merupakan EEV berbanding 42.8% pada 2016, seperti dilaporkan The Sun.

“Saya percaya menjelang 2025, semua model yang dijual di Malaysia adalah EEV,” jelas CEO MAI, Datuk Madani Sahari. Bagaimanapun, beliau menjelaskan penembusan 100% itu diukur dari sudut model-model baru yang diperkenalkan dalam pasaran, dan bukannya diukur dari jumlah kenderaan yang berada di atas jalan – yang turut merangkumi kenderaan bukan EEV terdahulu.

“42.8% itu juga satu pencapaian yang baik. Pengeluar kenderaan kini menyusun semula perancangan perniagaan mereka untuk menepati Dasar Automotif Nasional 2014 (NAP 2014),” jelas Madani. Angka yang dicapai pada 2016 itu melebihi sasaran awal yang ditetapkan, iaitu pada 40%.

Semua model baharu yang dijual di M’sia merupakan kenderaan berstatus EEV menjelang tahun 2025 – MAI

“Ya, kami sedang mempersiap gerak kerja ke arah itu (100% EEV). Ia sangat penting untuk memastikan kenderaan menggunakan kurang bahan api dan membebaskan gas karbon dioksida yang kurang,” tambahnya, dengan turut menyentuh bahawa kenderaan yang dijual di Jerman kini semuanya EEV. Setakat 2016, 59 model sudah diiktiraf sebagai EEV, termasuk Perodua Bezza, Honda City, Proton Ertiga, Volvo S60 dan Toyota Vios.

Satu daripada perkara penting dalam NAP 2014 ialah pengeluar yang mengilangkan kenderaan keluaran mereka di sini akan menerima insentif khas dalam bentuk Pioneer Status, Investment Tax Allowance (ITA), geran, bantuan prasarana serta cukai yang lebih rendah. Untuk itu, semua pengeluar memohon insentif EEV ini.

MAI mendefinisikan EEV sebagai “kenderaan yang menepati spesifikasi yang ditentukan terhadap pembebasan CO2 (g/km) dan penggunaan bahan api (l/100 km) – ini termasuk kenderaan hibrid dan kenderaan yang menggunakan CNG, LPG, Ethanol, Hidrogen dan Fuel Cell.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required