Grab, MDEC perkenal platform OpenTraffic di Malaysia

Grab, MDEC perkenal platform OpenTraffic di Malaysia

Grab bersama Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) dan disertai World Bank Group telah melancarkan platform data pintar Open Traffic di Malaysia, hari ini. Usaha berkenaan akan menyediakan data lalulintas dari aliran data GPS Grab tanpa sebarang kos kepada agensi pengurusan trafik, kerajaan dan perancang bandar.

Ini bagi membolehkan data itu digunakan bagi tujuan menambah baik aliran trafik dan membantu dalam proses membuat keputusan terhadap hal-hal berkaitan prasarana pengangkutan tempatan. Platform berkenaan akan menterjemah data GPS pemandu-pemandu Grab kepada data trafik umum, memetakan kelajuan trafik di jalan raya untuk analisa corak kesesakan lalulintas serta tempoh perjalanan.

Agensi kerajaan tempatan kemudiannya boleh menggunakan data yang dikumpulkan ini untuk menambahbaik sistem pengurusan trafik seeprti mengoptimumkan kawalan lampu isyarat serta koordinasinya. Ini dapat membantu mengurangkan kesesakan pada waktu puncak, serta turut sama membolehkan pengurangan pembebasan sisa pembakaran dari enjin dan memendekkan waktu perjalanan.

Malaysia menjadi negara kedua yang diberikan capaian kepada platform OpenTraffic selepas Filipina, yang menerimanya pada April 2016. Sejak pengenalannya di negara itu, terdapat penambah baikan dari sudut tempoh isyarat trafik di bandar Cebu. Ini dilakukan tanpa sebarang pelaburan tambahan terhadap prasarana.

“Di Grab, kami mengekalkan set data antara yang terbesar rantau ini yang diambil dari data GPS pemandu kami dari segenap Asia Tenggara. Sebagai pelopor perkhidmatan perkongsian kenderaan rantau ini, kami ingin menyumbang dengan cara berkongsi data kami yang sedia ada dan bekerjasama dengan agensi kerajaan tempatan untuk menjadikan pengangkutan lebih mudah dicapai oleh 620 juta orang di rantau ini,” ujar ketua Grab Malaysia, Sean Goh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required