Perodua kekalkan sasaran jualan 2017 sebanyak 202,000 unit, semua model mendahului segmen

Perodua kekalkan sasaran jualan 2017 sebanyak 202,000 unit, semua model mendahului segmen

Seperti rekod yang pernah dicapai sebelum ini, Perodua masih mengekalkan posisinya di tangga pertama dalam jualan keseluruhan bagi suku pertama (Q1) tahun ini. Di mana bagi empat bulan pertama tahun ini, Perodua telah menjual sebanyak 64,700 unit kenderaan, iaitu meningkat sebanyak 4.1% berbanding 62,100 unit pada tempoh yang sama tahun lalu.

Dalam sidang media yang dianjurkan oleh Perodua sempena dengan ‘Media Fun Drive’ di Pulau Redang, Terengganu, pagi ini, Datuk Dr Aminar Rashid Salleh, Presiden dan CEO Perodua berkata, “Walau pun jumlah keseluruhan industri (TIV) bagi Perodua untuk Q1 dilihat mengalami peningkatan berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu, namun buat masa ini kami tidak merancang untuk mengubah TIV bagi tahun ini iaitu dengan sasaran sebanyak 202,000 unit kenderaan atau pun 34% bagi perkongsian pasaran.”

Ketika ditanya apakah faktor yang mendorong Perodua mengekalkan sasaran jualan berkenaan, Aminar berkata,”Kami mahu meminimakan produksi buat masa ini bagi mengelakkan peningkatan kos operasi dalam keadaan ekonomi negara yang kurang menentu ini. Selain itu, stok sedia ada juga menjadi faktor pendorong keputusan ini diambil.”

Perodua kekalkan sasaran jualan 2017 sebanyak 202,000 unit, semua model mendahului segmen

Pengarah Urusan Perodua Sales Sdn Bhd Dato’ Dr. Zahari Husin pula berkata, “Walau bagaimana pun, kami tetap mengambil langkah berhati-hati dan sentiasa memantau perkembangan pasaran biar pun kami masih mengekalkan posisi di tangga pertama dalam pasaran. TIV bagi Q1 ini sebenarnya memberi refleksi pada pasaran, di mana ia akan memberikan gambaran pada pada jumlah keseluruhan tahunan.”

Beliau turut menambah, faktor kesukaran yang dihadapi oleh sesetengah pelanggan dalam urusan memohon pinjaman kewangan bagi membeli kenderaan Perodua juga dilihat faktor penyumbang dalam hal berkaitan. “Kebanyakan pelanggan kami adalah daripada golongan berpendapatan rendah dan pertengahan. Walau bagaimana pun, syarat pinjaman kewangan pembiayaan kenderaan yang agak ketat oleh pihak bank buat masa ini, membuatkan pemohonan pinjaman yang ditolak agak meningkat berbanding dahulu. Sekaligus, hal ini turut menjadi kebimbangan kami,” ujarnya lagi.

Berhubung dengan Honda BR-V yang berjaya memintas rekod jualan tertinggi Alza pada bulan April seperti mana data yang dikeluarkan oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA), Aminar mengulas, “Ada baiknya persaingan kerana ia akan buat kita berusaha untuk menjadi lebih baik lagi. Walau pun rekod jualan tersebut hanya melibatkan perbezaan tujuh unit sahaja, namun kami masih lepas pandang. Justeru, kami perlu terus berusaha untuk meningkatkan kualiti memandangkan ia boleh dianggap sebagai DNA utama kami, iaitu bagi produksi dan bukan-produksi.”

Sambungnya lagi, “Walau bagaimana pun, kesemua empat model kami masih mendahului pasaran dalam segmen masing-masing.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required