Proton akan gunakan SUV Boyue Geely sebagai platform untuk model yang akan dipasarkan di M’sia

Proton akan gunakan SUV Boyue Geely sebagai platform untuk model yang akan dipasarkan di M’sia

Setelah sah Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd diterima sebagai rakan strategik asing (FSP) pengeluar kereta nasional iaitu Proton, syarikat itu mendedahkan bahawa antara model terawal yang akan dipasarkan hasil kerjasama ini di Malaysia adalah menggunakan asas daripada SUV Geely Boyue – juga adalah model paling laris Geely.

Perkara ini diberitahu dalam pembentangan yang dilakukan selepas majlis menandatangani perjanjian kerjasama ini, dan di dalamnya turut dipaparkan bahawa Boyue mempunyai dua pilihan enjin 1.8 L turbo berkuasa 163 hp/ 250 Nm, dan 2.4L N/A 162 hp/ 210 Nm. Dua enjin ini adalah unit yang ditawarkan sama seperti di China, bersama pilihan transmisi sama ada manual enam kelajuan atau automatik klac berkembar.

Proton akan gunakan SUV Boyue Geely sebagai platform untuk model yang akan dipasarkan di M’sia

Boyue direka oleh bekas pereka Volvo, Peter Horbury yang kini mengetuai studio rekaan Geely di Gothenburg, Shanghai, Barcelona dan Los Angeles (ditambah dengan Tanjung Malim selepas ini). Ia mempunyai ukuran 4.5 meter panjang dan dilengkapi dengan pelbagai barangan premium seperti seperti skrin infotaimen lapan-inci dengan fungsi Apple CarPlay dan Android Auto, serta sistem keselamatan termasuk Amaran Keluar Laluan dan Adaptive Cruise Control (ACC).

Walaubagaimanapun, Proton tidak menjelaskan dengan terperinci bagaimana keadaan SUV ini apabila ia tiba di Malaysia nanti. Boleh jadi ia sekadar diletakkan lencana Proton, tapi masih adalah SUV yang sama seperti keadaan asal (contohnya seperti Inspira yang diambil daripada Mitsubishi Lancer) ataupun bahagian luarnya direka semula (seperti Perdana yang menggunakan bahagian asas daripada Honda Accord).

GALERI: Geely Boyue

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Mokhtar on May 24, 2017 at 10:13 pm

    Kat msia klau nk laku buatlah suv 7 tempat duduk

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 2
  • Zamos on May 25, 2017 at 11:07 am

    Good move Proton…

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0
  • Anak Sarawak on May 31, 2017 at 7:38 am

    And make it cheap too….Sub RM75K – RM90K will make the SUV a hit.
    I for one will definitely buy if the price tag is “very good”.
    Used to own a SAGA,WIRA, and the PREVE,wish this time around, a SUV will do me good before retiring….

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required