Touch ‘n Go menentang implementasi bayaran surcaj

Touch ‘n Go menentang implementasi bayaran surcaj

Baru-baru ini timbul isu mengenai kadar lebih dalam pembayaran parkir sekiranya menggunakan kad Touch ‘n Go (TnG) di sesetengah premis parkir berbayar. Berikutan itu, News Strait Times telah membuat laporan susulan mengenai isu ini.

Pihak Touch ‘n Go Sdn Bhd (TNGSB) telah dihubungi bagi mengulas lebih lanjut mengenai isu yang diperkatakan ini. Menurut ketua jabatan pemasaran dan komunikasi, Aina Abdullah, pihaknya sangat memandang serius akan pendapat orang ramai mengenai kadar surcaj sebanyak 10 sen yang dikenakan sesetengah pengendali parkir awam ini.

Katanya, TNGSB menyokong ‘tiada bayaran surcaj’ bagi model perniagaan dan telah berunding dengan pengendali parkir, pemilik bangunan dan pihak berkaitan bagi mengetepikan surcaj ini.

“Usaha ini turut melibatkan hampir 20 tempat parkir yang menawarkan perkhidmatan tanpa tunai yang tidak mengenakan sebarang surcaj. Malahan TNGSB akan terus berusaha untuk menggalakkan rakan kongsi semasa dan akan datang supaya menyediakan perkhidmatan Touch ‘n Go tanpa mengenakan sebarang bayaran tambahan.

Touch ‘n Go menentang implementasi bayaran surcaj

“Memandangkan tunai masih menjadi kaedah pembayaran bagi kebanyakan tempat parkir, sesetengah pemilik dan pengendali perlu menerims sistem Touch ‘n Go ini sebagai kaedah pembayaran yang lebih mudah dan selamat bagi pelanggan,” ujarnya.

Beliau turut berkata, pemasangan sistem Touch ‘n Go di tempat parkir selalunya melibatkan beberapa pihak, ini termasuklah pengendali parkir, pemilik bangunan dan sistem integrasi.

“Ini menyebabkan kos pemasangan, sistem integrasi dan penyelenggaran menjadi tanggungjawab semua pihak yang terlibat. Maka surcaj adalah mekanisme tampungan kos yang dipersetujui oleh pihak berkaitan, namun Touch ‘n Go akan memastikan ada alternatif yang lebih mudah disediakan untuk para pelanggan.

“Walau bagaimana pun, ia perlu mendapatkan kerjasama daripada semua pihak yang berkaitan untuk melaksanakan sistem bayaran tanpa surcaj ini,” katanya lagi sambil menegaskan pihaknya sentiasa mempromosi model perniagaan ‘tanpa yuran surcaj’.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required