Mengapa ada caj tambahan Touch ‘n Go untuk parkir?

Mengapa ada caj tambahan Touch ‘n Go untuk parkir?

Jika anda pernah masuk ke ruang parkir berbayar menggunakan kaedah bayaran dengan kad Touch ‘n Go (TnG), anda mungkin perasan kadar yang dikenakan adalah lebih daripada kadar parkir yang ditetapkan. Mengapa lebihan caj itu – atau surcaj – dikenakan? Perkara ini adalah seperti yang dibincangkan di dalam NST.

“10% bukanlah satu jumlah yang kecil. Bahkan bank membayar 3-4% untuk simpanan tetap. TnG tidak sepatutnya membenarkan pemilik bangunan untuk mengambil kesempatan terhadap pengguna seperti ini,” jelas satu kenyataan dari Presiden Persatuan Pengguna Islam Malaysia, Datuk Nadzim Johan.

“Penyedia perkhidmatan kredit kad juga tidak membenarkan operator mengenakan caj tambahan. Sebagai contoh, syarikat seperti American Express tidak akan membenarkan caj tambahan oleh peruncit, dan sekiranya ada, tindakan akan diambil,” tambahnya.

Ketua Jualan Korperat, Pemasaran dan Komunikasi TnG, Aina Abdullah menjelaskan, kadar surcaj 10% (atau 20 sen) adalah kadar standard yang dikenakan, hasil persetujuan antara TnG, pengusaha tempat parkir dan pemilik bangunan.

Mengapa ada caj tambahan Touch ‘n Go untuk parkir?

“TnG hanya memperoleh sebahagian daripadanya sebagai yuran memproses. Caj tambahan itu adalah sebagai bayaran perkhidmatan untuk keselesaan yang ditawarkan sekiranya anda membayar menggunakan TnG, merangkumi untuk tujuan penyelenggaraan dan naik taraf sistem,” tambah Aina.

Dalam perkembangan berkaitan, Presiden Persatuan Pengguna Persekutuan Malaysia, Datuk Marimuthu Nadasan mahukan TnG memperbaiki tahap perkhidmatan yang diberikan, termasuk memperkenal perkhidmatan yang ada nilai tambah.

Beliau menegaskan, badan pemantau sepatutnya ditubuhan untuk meninjau TnG yang kini beroperasi secara monopoli. “Kini, semua orang ke arah transaksi tanpa tunai. Jika setiap orang meletakkan RM200 pada satu-satu masa, TnG akan mempunyai RM200 juta. Wang ini diberi terlebih dahulu sebelum apa-apa perkhidmatan diperoleh,” ujarnya.

“Wang berkenaan, jika diletakkan di dalam bank, anda akan mendapat kadar faedah. Untuk itu, TnG perlu memperbaiki perkhidmatannya disemua lokasi. Mereka kini memonopoli, tiada saingan. Mereka perlu memberikan perkhidmatan kepada khalayak awam,” tambahnya. Apa pula pandangan anda tentang hal ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Boboy on May 23, 2017 at 11:47 am

    Ni sebab touch n go sahaja yang kawal benda ni. Cuba kalau ada pesaing lain, xberani dia buat. Lari customer nanti. Kenapa nak amik dia kalau ada alternatif yang lain yang murah. Kan?

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required