Perodua Bezza tembusi pasaran Sri Lanka – RM103k

Perodua Bezza tembusi pasaran Sri Lanka – RM103k

Selepas memasuki pasaran Mauritius, Perodua Bezza 1.0 liter varian automatik telah dieksport ke Sri Langka pula. Majlis pelancarannya telah berlangsung semalam oleh pengedar rasmi Perodua di negara berkenaan iaitu Unimo Enterprises Ltd.

Sri Lanka merupakan pasaran eksport terbesar bagi Perodua dengan menyaksikan sejumlah 14,000 unit telah terjual antara tahun 1997 dan 2017 (sehingga bulan Mei). Buat masa ini, Unimo turut membawa masuk model Axia yang telah terjual sebanyak 1,400 unit pada tahun lalu.

“Kami melihat potensi yang besar di pasaran Sri Lanka sana biar pun (jenama) kami masih kecil di sana. Malah bermula tahun ini, kami serius mencari peluang yang lebih luas untuk mengembangkan pasaran eksport kami dan sedang belajar benda baharu bagi membolehkan visi kami menjadi pemain industri serantau tercapai,” ujar Presiden dan CEO Perodua, Datuk (Dr) Aminar Rashid Salleh.

Turut hadir sama dalam majlis berkenaan ialah Persuruhanjaya Tinggi Malaysia ke Sri Lanka, Wan Zaidi Wan Abdullah.

Perodua Bezza tembusi pasaran Sri Lanka – RM103k

“Kami percaya Bezza akan menerima sambutan yang menggalakkan di Sri Lanka memandangkan model ini dilengkapi dengan pelbagai elemen, termasuk ruang yang luas, rekaan yang menarik, penjimatan bahan api dan bersifat versatil,” ujar Chanaka Yatawara, Kumpulan CEO dan Pengarah Eksekutif Unimo Group.

Perodua Bezza untuk pasaran Sri Lanka ditawarkan pada harga Sri Lankan Rupee $3.69 juta (RM103,162.29).

Sejak tahun 1997, Perodua telah mengeksport lima modelnya ke Sri Lanka, iaitu Perodua Kancil, Kenari, Kelisa, Viva serta Axia. Secara keseluruhannya, Perodua telah mengeksport 1,600 unit pada tahun ini (dari Januari hingga Mei 2017) ke enam buah negara termasuk Indonesia iaitu bagi model Daihatsu Sirion.

“Sejak kami memulakan program eksport ini, kami telah mengeksport 75,000 unit kenderaan di 21 buah negara,” ujar Aminar lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required