DBKL guna minyak diesel B10 sejak 2014, tiada masalah selepas 3 juta km pada 50 kenderaan/jentera

DBKL guna minyak diesel B10 sejak 2014, tiada masalah selepas 3 juta km pada 50 kenderaan/jentera

Dalam usaha untuk menyumbang kepada persekitaran yang lebih sihat, Malaysia kini sedang dalam proses untuk beralih kepada diesel B10, daripada B7 sekarang. Namun, sebelum dilaksanakan, pelbagai ujian dilakukan dan antara yang awal terlibat adalah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, iaitu sejak tahun 2014 lagi, dengan menggunakannya pada 50 kenderaan syarikat termasuk trak pikap, lori, van dan jentera berat lain.

Kini, selepas lebih tiga setengah tahun, DBKL telah menggunakan diesel B10 untuk jarak terkumpul sejauh 3 juta kilometer, dan tiada sebarang masalah yang berkaitan dengan minyak terjadi sepanjang tempoh itu. Secara purata, setiap kenderaan ini mencatat sekitar 60,000 hingga 70,000 km jarak perjalanan, tetapi satu daripada lori lima tan mereka sudah mencatat sehingga 200,000 km.

DBKL guna minyak diesel B10 sejak 2014, tiada masalah selepas 3 juta km pada 50 kenderaan/jentera

Selepas daripada ini, dua kenderaan yang menggunakan diesel B10 tersebut, iaitu trak pikap Nissan Navara dan sebuah lori lima tan akan diperiksa secara teliti, termasuk membuka enjinnya, dan ia dijangka dilaksanakan bersama Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Nissan Japan dan Tan Chong Motor Holdings.

Daripada maklum balas yang didapati daripada mereka yang memandu dan mengendali jentera yang menggunakan diesel B10 ini, mereka memberitahu bahawa ia lebih menjimatkan, kelihatan kurang asap, manakala kuasanya pula, jika dibandingkan dengan diesel biasa, tidak banyak beza.

Bagi yang masih kurang mengetahui tentang diesel B10 dan pelaksanaannya di Malaysia, anda boleh membaca temu ramah kami dengan ketua penyelidik MPOB di sini, dan baca juga tentang pengalaman kami memandu trak pikap yang diisi dengan diesel B10, dari Sarawak ke Sabah sejauh lebih 1,000 km di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required