PLUS tawar rebat tol 30%, saran pengguna lebuhraya rujuk TTA bagi rancang perjalanan sempena Aidilfitri

PLUS tawar rebat tol 30%, saran pengguna lebuhraya rujuk TTA bagi rancang perjalanan sempena Aidilfitri

Sempena dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelang tidak lama lagi, PLUS Malaysia Berhad (PLUS) telah mengumumkan rebat tol sehingga 30% kepada pengguna lebuhrayanya.

“Rebat tol 30% tersebut ditawarkan sepanjang hari selama enam hari iaitu 19 hingga 21 Jun, 28 hingga 29 Jun dan 3 Julai. Ia merupakan sebahagian daripada langkah PLUS untuk mengagihkan trafik pada musim perayaan dan pada masa yang sama, menghargai sokongan orang ramai terhadap perkhidmatan lebuhraya PLUS,” kata Pengarah Urusan, Datuk Azman Ismail.

Katanya lagi, ia juga bertepatan dengan pelaksanaan transaksi tol 100% elektronik yang telah dilaksanakan di semua lebuh raya kendalian syarikat ini sejak 26 April lalu.

Sementara itu, pengguna kad Touch ‘n Go pula berpeluang menikmati rebat tol sebanyak 10% pada tarikh-tarikh tersebut.

PLUS tawar rebat tol 30%, saran pengguna lebuhraya rujuk TTA bagi rancang perjalanan sempena Aidilfitri

“Penawaran rebat 30% untuk transaksi menerusi kad PLUSMiles adalah untuk menghargai kesetiaan dan sokongan pemegang kad PLUSMiles. Manakala, rebat 10% tersebut diberikan untuk semua transaksi elektronik lain di lebuh raya PLUS,” jelas Azman.

Rebat tol pada kali ini diberikan bagi perjalanan kenderaan Kelas 1 melebihi 100 kilometer yang membuat transaksi tol di plaza-plaza tol di semua lebuhraya kendalian PLUS. Ia ditawarkan sepanjang haripada tarikh-tarikh tersebut.

Pada tarikh-tarikh tersebut, orang ramai masih perlu membayar tol dengan kadar biasa. Rebat tol 30% dan 10% tersebut akan dimasukkan ke dalam kad PLUSMiles atau kad Touch ‘n Go (dalam bentukTambah Nilai) apabila orang ramai menambah nilai kad mereka di pusat-pusat khidmat pelanggan PLUS di antara 15 Julai hingga 14 Oktober yang akan datang.

Walau bagaimana pun, rebat ini tidak meliputi transaksi tol di plaza tol Bukit Kayu Hitam, Bangunan Sultan Iskandar, Tanjung Kupang dan Jambatan Pulau Pinang.

PLUS tawar rebat tol 30%, saran pengguna lebuhraya rujuk TTA bagi rancang perjalanan sempena Aidilfitri

Dalam masa yang sama, PLUS turut mengeluarkan Jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) untuk perjalanan di Lebuhraya Utara-Selatan pada Hari-Hari Puncak iaitu di antara 21 Jun hingga 3 Julai ini.

TTA merupakan pendekatan PLUS untuk mengagihkan trafik dan mengurangkan kesesakan di laluan-laluan utama lebuh raya, plaza tol dan kawasan rehat. Ia adalah berdasarkan kajian PLUS terhadap pola perjalanan orang ramai pada musim-musim perayaan yang lalu.

Jadual tersebut berperanan mengelakkan orang ramai daripada memasuki lebuh raya secara serentak dan menyumbang kepada kesesakan.

Menurut Azman, “TTA memainkan peranan yang penting dalam mengagihkan trafik di lebuh raya. Berdasarkan kajian kami, apabila ramai mematuhi jadual perjalanan ini, ia dapat mengelakkan kenderaan yang menuju pelbagai destinasi bertembung di satu-satu lokasi di lebuh raya pada masa yang sama. Oleh itu, perjalanan menjadi lebih lancar dan lebih selesa.”

PLUS tawar rebat tol 30%, saran pengguna lebuhraya rujuk TTA bagi rancang perjalanan sempena Aidilfitri

“Lonjakan jumlah kenderaan di lokasi dan pada masa yang sama sering menyumbang kepada kesesakan lalulintas pada musim perayaan dan waktu-waktu puncak. Justeru itu, kami menasihatkan orang ramai yang menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan pada Hari-hari Puncak supaya mengikuti TTA.”

Berdasarkan TTA yang dikeluarkan oleh PLUS, orang ramai dari Lembah Klang yang menuju ke destinasi yang lebih jauh seperti Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak (Utara) dan Johor disarankan supaya memulakanperjalanan dan memasuki Lebuhraya Utara-Selatan sebelum jam 10:00 pagi. Manakala, orang ramai yang menuju ke lain-lain negeri dinasihatkan memasuki lebuhraya selepas jam 10:00 pagi.

“Apabila saranan ini dipatuhi, kumpulan kenderaan yang bergerak ke Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak (Utara) dan Johor tidak akan bertembung dengan kumpulan yang bergerak ke negeri-negeri lain di Perak (Tengah), Perak (Selatan), Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka di lebuh raya. Sebaliknya, mereka akan berada di pelbagai lokasi berlainan sepanjang lebuh raya. Ini seterusnya boleh menjadikan perjalanan pulang ke kampung halaman dengan lebih lancar,” katanya.

PLUS menjangkakan sebanyak 1.7 juta kenderaan akanmenggunakan Lebuhraya Utara-Selatan setiap hari pada hari-hari puncak bersempena dengan perayaan Aidilfitri. Ia merupakan peningkatan sebanyak 21% berbanding 1.4 juta kenderaan pada hari-hari biasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required