SPYSHOT: Ford Focus 2018, imej kabin terdedah

Ford Focus generasi baharu telah dilihat sedang diuji di atas jalan raya biasa, dan kali ini jurugambar pengintip kami turut berjaya mendapatkan gambaran awal bahagian dalaman model 2018 berkenaan.

Menerusi imej ini juga, dapat disaksikan Ford Focus generasi keempat ini nampaknya menampilkan peningkatan pada panjang keseluruhan, jarak roda dan juga lebar. Ia juga kelihatan lebih rendah dari sebelum ini seterusnya memberikan imej lebih sporty dan juga kedudukan pemanduan yang lebih baik.

Bahagian dalaman, dapat dilihat ia diberikan papan pemuka dengan rekaan agak konvensional dan turut menampilkan skrin infotaimen bersaiz besar pada bahagian atas-tengah, serta suis-suis kawalan penghawa dingin yang lebih ringkas seperti Fiesta generasi baharu. Liang penghawa dingin juga kini direka melintang dan diletakkan pada bahagian bawah skrin, berbanding menegak pada model sedia ada.

SPYSHOT: Ford Focus 2018, imej kabin terdedah

Focus generasi seterusnya ini dijangka bakal menampilkan siri enjin turbo, di mana pada generasi sedia ada model pasaran Amerika Syarikat masih dijana enjin NA 2.0 liter empat-silinder Duratec Ti-VCT. Varian asas Focus berkemungkinan akan diberikan enjin petrol turbo 1.0 liter tiga-silinder EcoBoost, dan juga varian pertengahan bakal diberikan enjin empat-silinder 1.5 liter turbo EcoBoost, seperti pada Focus sedia ada pasaran Malaysia.

Untuk model berprestasi tinggi Focus ST, ia kekal dengan enjin 2.0 liter turbo EcoBoost tetapi dijangka bakal mengekstrak kuasa lebih besar iaitu sekitar 280 hp. Model diesel juga dijangka diteruskan termasuk versi yang dijana enjin 2.0 liter TDCi yang menjana model ST diesel sedia ada, berkuasa 185 hp/400 Nm.

Masih lagi belum diketahui bila model ini akan dilancarkan, tetapi boleh dijangka generasi baharu Ford Focus ini akan membuat penampilan sulungnya pada hujung tahun ini. Manakala produksinya pula berkemungkinan akan bermula pada awal 2018.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required