Perancis bakal haramkan kenderaan petrol, diesel menjelang 2040 – fokus jadi negara neutral karbon

Perancis bakal haramkan kenderaan petrol, diesel menjelang 2040 – fokus jadi negara neutral karbon

Kerajaan Perancis bakal mengharamkan kenderaan berkuasa petrol dan diesel menjelang tahun 2040, menurut laporan BBC. Langkah berkenaan disifatkan sebagai “revolusi” oleh menteri ekologi negara berkenaan, Nicolas Hulot.

Hulot yang dilantik oleh presiden baharu Perancis, Emmanuel Macron, mengumumkan rancangan untuk mengharamkan kenderaan dengan bahan api fosil berkenaan merupakan komitmen yang diperbaharui menggantikan perjanjian iklim Paris sebelum ini yang telah dibatalkan oleh Amerika Syarikat setelah diterajui oleh presiden Trump.

Pencemaran udara kini merupakan masalah besar yang dihadapi oleh bandar-bandar di Perancis termasuk Paris, dan Hulot menegaskan Perancis merancang untuk menjadi negara neutral karbon menjelang 2050.

Pengharaman ini akan berkuatkuasa sekitar dua dekad dari sekarang, setelah enjin berkuasa bahan api fosil digunakan lebih seratus tahun di negara tersebut. Buat masa sekarang, kereta dengan teknologi hibrid hanya dijual sebanyak 3.5% dalam bahagian pasaran kenderaan di Perancis, manakala kenderaan elektrik sepenuhnya dilihat lebih rendah dengan hanya 1.2%.

Perancis bakal haramkan kenderaan petrol, diesel menjelang 2040 – fokus jadi negara neutral karbon

Masih belum jelas bagaimana kerajaan Perancis akan melaksanakan rancangan ini, tetapi menurut Hulot, isi rumah dengan pendapatan rendah akan menerima bantuan kewangan untuk menukar kenderaan lama mereka kepada kereta baharu yang lebih mesra alam.

Usaha ini secara tidak langsung memaksa jenama tempatan yang mendominasi pasaran negara berkenaan – PSA Peugeot-Citroen dan Renault untuk menghasilkan kenderaan-kenderaan yang sesuai sebelum pengharaman ini dilaksanakan. Walaupun ia dilihat sukar, Hulot percaya mereka akan dapat menyahut cabaran tersebut. Hulot turut memetik pengumumum Volvo minggu ini bahawa mereka akan menghasilkan hanya kenderaan dengan bantuan teknologi elektrik menjelang tahun 2019 nanti.

Di Eropah, Norway merupakan peneraju penggunaan kereta elektrik dan negara berkenaan mahu kenderaan dengan janakuasa konvensional diharamkan pada 2025, begitu juga dengan Belanda. Jerman juga telah mengumumkan sasaran mereka untuk mengambil langkah sama yang dirancang pada tahun 2030. Tanpa disangka, India turut mengumumkan langkah yang serupa, dan mensasarkan tahun yang sama seperti Jerman.

Perancis bakal haramkan kenderaan petrol, diesel menjelang 2040 – fokus jadi negara neutral karbon

Menurut Agensi Alam Sekitar Eropah (EEA), pencemaran udara telah menyebabkan sebanyak 467,000 kematian pramatang di benua berkenaan setiap tahun. Mereka yang tinggal di bandar terdedah dengan risiko yang lebih tinggi di mana mereka terdedah kepada 85% bahan zarah halus (PM 2.5) – tahap yang disifatkan sebagai merbahaya oleh WHO.

Zarah yang sangat halus ini (berdiameter kurang dari 0.0025 mm) sangat kecil dan tidak dapat dikesan oleh mata atau hidung manusia, tetapi mampu menyebabkan masalah jantung, asma dan kanser paru-paru.

Nitrogen Dioksida (NO2) pula boleh menyebabkan atau memburukkan lagi tahap kesihatan, seperti radang kepada paru-paru (yang boleh menyebabkan asma dan bronkitis) serta meningkatkan risiko serangan jantung dan strok. Enjin diesel merupakan penyumbang terbesar kepada tahap NO2 yang tinggi di Eropah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required