MRT beri kadar harga istimewa jika penumpang guna kad Touch ‘N Go yang sama untuk parkir dan tren

MRT beri kadar harga istimewa jika penumpang guna kad Touch ‘N Go yang sama untuk parkir dan tren

Berhubung dengan isu segelintir pengguna perkhidmatan Transit Aliran Massa (MRT) yang mendakwa fasiliti Park and Ride di beberapa buah stesen Laluan MRT Sungai Buloh-Kajang (SBK) yang tidak setara di mana ada di antara mereka dikenakan bayaran sebanyak RM4.30 bagi setiap kemasukan dan ada juga yang terpaksa membayar lebih daripada kadar berkenaan.

Memberi maklumbalas mengenai isu tersebut, Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) dalam kenyataan yang dikeluarkan berkata, pengguna boleh menikmati kadar RM4.30 bagi setiap kemasukan sekiranya mengikut beberapa syarat yang ditetapkan.

Menurut Pengarah Strategik Komunikasi dan Hal Ehwal Pihak Berkepentingan MRT COrp Dato’ Najmuddin Abdullah, langkah pertama yang perlu pengguna lakukan ialah mestilah menggunakan kad prabayar Touch ‘N Go yang sama ketika memasuki kawasan Park and Ride dan sewaktu membayar tambang dengan cara menyentuh kad terbabit di laluan akses ke bahagian tren di stesen berkenaan.

“Dengan menggunakan kad yang sama ketika memasuki Park and Ride dan menyentuh kad terbabit di laluan masuk ke bahagian tren untuk pembayaran tambang adalah satu-satunya cara untuk kita pengesan penumpang terbabit memakir kenderaan masing-masing di sini dan kemudian menaiki tren, mahu pun yang tidak,” ujarnya.

MRT beri kadar harga istimewa jika penumpang guna kad Touch ‘N Go yang sama untuk parkir dan tren

Najmuddin turut berkata, kegagalan menggunakan kad Touch ‘N Go yang sama akan menyebabkan pengguna berkenaan dikenakan bayaran standard sepenuhnya iaitu mengikut kadar per jam kerana menggunakan kad yang berbeza atau pun dengan menggunakan token.

“Penumpang yang menggunakan Park and Ride dan dikenakan kadar parkir standard adalah disebabkan perkara ini,” ujarnya lagi.

Bagi yang menggunakan kad Touch ‘N Go untuk Park and Ride dan menaiki tren, Najmuddin berkata, terdapat beberapa cara yang perlu diikuti.

Belian berkata, bagi perjalanan pulang, pengguna juga perlu memastikan menggunakan kad Touch ‘N Go yang sama digunakan untuk keluar dari stesen dan kemudian keluar dari kawasan Park and Ride.

MRT beri kadar harga istimewa jika penumpang guna kad Touch ‘N Go yang sama untuk parkir dan tren

“Sebagai peringatan, pengguna menggunakan kad tersebut untuk perjalanan pergi dan balik, dengan stesen yang sama di mana di mana stesen MRT berkenaan yang mempunyai Park and Ride. JIka pengguna menaiki tren di stesen yang mempunyai Park and Ride tetapi kembali ke stesen berkenaan dengan menggunakan perkhidmatan bas pengantara, kadar parkir standard mengikut jam akan dikenakan,” jelasnya.

Sebagai tambahan kepada perkara ini, ia juga mempunyai had masa selama dua jam iaitu antara pengguna menyentuh kad tersebut keluar di stesen MRT dan keluar dari Park and Ride.

Di mana pengguna perlu sedar sekiranya mereka menggunakan kad Touch ‘N Go yang sama untuk Park and Ride dan menyentuhnya di pintu akses ke bahagian tren, dan kemudian keluar menggunakan pintu akses yang sama di stesen MRT yang sama tanpa keluar di stesen yang berbeza, mereka juga akan dikenakan bayaran tambang standard mengikut jam.

Dato’ Najmuddin berkata MRT Corp akan meletakkan lebih banyak paparan info di Park and Ride untuk memberikan penjelasan kepada pengguna bagaimana mereka boleh menikmati kadar bayaran istimewa sebanyak RM4.30 untuk setiap kemasukan bagi parkir ini.

Katanya lagi, kemudahan Park and Ride hanya boleh didapati di stesen Sungai Buloh, Phileo Damansara, Maluri, Taman Midah, Taman Suntex, Bandar Tun Hussein Onn, Bukit Dukung dan Sungai Jernih. Manakala fasiliti parkir di sepanjang Laluan SBK yang lain iaitu Kwasa Damansara, Kwasa Sentral, Bandar Utama, Pusat Bandar Damansara, dan Kajang adalah di bawah pengurusan pihak ketiga serta pengguna dinasihati menghubungi pihak berkenaan untuk mengetahui kadar bayaran parkir berkenaan.

MRT beri kadar harga istimewa jika penumpang guna kad Touch ‘N Go yang sama untuk parkir dan tren

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required