Ulangtahun ke-70 Ferrari dilancar di M’sia – LaFerrari Aperta tampil perdana buat pertama kali di sini

Ulangtahun ke-70 Ferrari dilancar di M’sia – LaFerrari Aperta tampil perdana buat pertama kali di sini

Tarikh 12 Mac 1947 memahatkan sejarah Ferrari yang tersendiri, apabila pengasasnya memulakan kereta pertama dengan memberi namanya sendiri dan tahun ini, ia menyambut ulangtahun yang ke-70.

Model terbabit, Ferrari 125 S, menampilkan enjin V12, dan selepas itu, ia masih berkongsi kehebatan penjana kuasa yang sama dengan lain-lain modelnya walau pun dekad berganti dekad. 250 GT, 575M Maranello, F50, F12berlinetta, Enzo dan 812 Superfast baharu antara tang terlintas di fikiran.

Menyambung tradisi ini, Ferrari memperkenalkan pula LaFerrari Aperta pada Julai 2016. Ia dibangunkan sebagai hypercar yang snagat eksklusif berbanding model coupe Ferrari yang lain, dan hanya 209 unit sahaja dihasilkan.

Daripada jumlah itu, sebanyak 200 unit telah pun sampai kepada pembelinya. Ini bermakna berbaki sembilan unit lagi yang tinggal, dan satu daripadanya telah ditampilkan buat pertama kalinya di Malaysia semalam.

Ferrari Malaysia telah memperkenalkan LaFerrari Aperta sewaktu melancarkan sambutan ulang tahun Ferrari ke-70 yang juga akan di sambut di negara ini. Jentera berprestasi tinggi ini dipadankan oleh enjin V12, dengan empat kali ganda kuasa yang lebih besar (6.3 liter) dan tujuh kali ganda lebih berprestasi (789 hp/700 Nm). Ia turut mengimplementasikan teknologi terkini, termasuk padanan Hybrid Kinetic Energy Recovery System (HY-KERS) untuk tambahan kuasa sebanyak 161 hp hasil dari janaan motor elektriknya.

Ini menjadikan kuasa keseluruhan mencecah 950 hp dan lebih 900 Nm bagi tork. Bagi prestasinya, hybrid hypercar ini mampu mencapai kelajuan maksimum melebihi 350 km/j, dengan 100 km/j pertama mampu dicapai sekurang-kurangnya dalam tiga saat.

Bagi penggayaannya pula, ia dilaksanakan oleh Centro Stile Ferrari di bawah Flavio Manzoni, yang menampilkan pelbagai ciri yang dipadankan dengan pengalaman pemanduan yang lebih optimum.

Ulangtahun ke-70 Ferrari dilancar di M’sia – LaFerrari Aperta tampil perdana buat pertama kali di sini

“Kami sangat berbangga dapat menjadi sebahagian daripada sambutan ulang tahun Ferrari di peringkat global, dan berpeluang meraikannya dengan semua pemilik Ferrari di rantau ini, ujar Datuk Wira Hj. SM Faisal Tan Sri SM Nasimuddin, Pengerusi Eksekutif Naza World Group.

Sambutan ulangtahynnya akan bermula dengan konvoi Ferrari dari Kuala Lumpur ke Tapak Sejarah Dunia UNESCO di Pulau Pinang. Ia akan disertai oleh pemilik Ferrari sendiri dengan perarakan terbesar bakal berlangsung di sepanjang Jalan Padang Kota Lama.

Sambutan ulangtahun Ferrari ini juga berlangsung di lebih 60 buah negara di dunia dengan tema “Driven by Emotion,”. Ia berlangsung mulai 12 Mac tahun ini dan bakal berakhir di negara kelahiran Ferrari, Maranello, pada 9 dan 10 September ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required