Perodua Axia yang dipandu jururawat terbabas kerana kucing, bukan masalah stereng terkunci – polis

Perodua Axia yang dipandu jururawat terbabas kerana kucing, bukan masalah stereng terkunci – polis

Ahad lalu kecoh di laman media sosial apabila tularnya berita mengenai seorang jururawat yang mengalami kemalangan di daerah Kota Tinggi, Johor, selepas Perodua Axia yang dipandunya terbabas. Pada mulanya kemalangan ini didakwa oleh netizen, berpunca akibat stereng terkunci, namun ternyata ia adalah tidak benar sama sekali.

Kejadian yang menimpa Saidatul Atikah Shabandi, yang dalam perjalanan ke Klinik Kesihatan Semenchu dari FELCRA Sungai Layau, telah disahkan sendiri oleh Ketua Polis Daerah Kota Superintendan Ashmon Bajah, laporan Harian Metro.

Menurut siasatan yang dijalankan oleh pihak polis mendapati kejadian kira-kira jam 4.30 petang yang menimpa jururawat berkenaan tidak ada kaitan dengan kegagalan stereng kenderaan dipandunya. Sebaliknya berpunca apabila pemandu berkenaan mengelak daripada melanggar seekor kucing yang melintas dari kiri jalan.

“Kejadian itu menyebabkan kereta berkenaan terbabas ke kanan jalan dan menjunam beberapa meter di pekarangan sebuah rumah penduduk,” katanya sambil menambah siasatan lanjut masih dijalankan dan mengesahkan tiada penghuni rumah yang mengalami kecederaan dalam insiden itu.

Tuduhan netizen yang mendakwa kereta buatan Perodua semakin kurang berkualiti hingga menyebabkan stereng boleh terkunci secara tiba-tiba ketika memandu adalah tidak berasas sama sekali. Malah kejadian yang pernah berlaku sebelum ini yang juga melibatkan kemalangan jalan raya juga didakwa berpunca daripada stereng model yang sama terkunci. Namun ia disangkal sama sekali oleh Perodua selepas menjalankan siasatan rapi mengenainya.

Malah salah satu kejadian yang berlaku pada pertengahan November lalu yang turut didakwa berpunca daripada kegagalan stereng berfungsi dengan sempurna, hasil siasatan Perodua mendapati keempat-empat tayar pada kereta yang terbabit dengan kemalangan tersebut botak, dengan tiga daripadanya hanya tingga 1 mm kedalaman bunga.

Jadi diharap rakyat Malaysia khususnya netizen dan jaguh papan kekunci (keyboard warrior) tidak cepat melatah dan membuat andaian yang bukan-bukan. Sebaliknya, biarlah pihak yang berwajib termasuk pengeluar kenderaan (waima apa jua model kenderaan sekali pun) yang melakukan siasatan sewajarnya. Bukannya membuat tuduhan melulu yang akhirnya tersalah penghitungan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required