Isu bekalan disk cukai jalan masih berlarutan

Isu bekalan disk cukai jalan masih berlarutan

Sejak sebulan yang lalu, banyak rungutan kedengaran berhubung masalah untuk memperbaharui cukai jalan kerana bekalan disk Lesen Kenderaan Motor (LKM) yang berkurangan. Malah pada pertengahan bulan lalu juga, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah memberi jaminan akan menyelesaikan masalah yang berpunca daripada daripada kegagalan dan kerosakan mesin pencetak untuk mencetak nombor siri dan ciri-ciri keselamatan pada disk LKM.

Kegagalan mesin pencetak ini berfungsi adalah disebabkan oleh kerosakan terhadap komponen utama mesin yang memerlukan kepakaran daripada pihak luar untuk melakukan kerja-kerja baik pulih. Disebabkan itu, stok LKM baharu tidak dapat dicetak dan menyebabkan syarikat pembekal tidak dapat membekalkan disk LKM kepada stor pusat di ibu pejabat JPJ.

Walau bagaimana pun, sehingga kini masalah tersebut masih belum dapat diselesaikan dan mungkin akan terus berlarutan dalam tempoh beberapa bulan lagi, menurut laporan NST.

“Kontraktor yang dilantik buat masa ini masih mengalami masalah kekurangan bahan dan sedang menantikan penghantaran bekalan baharu. Sebelum ini, mesin pencetak berkenaan mengalami kerosakan salah satu komponen utama, yang mengakibatkan kegagalan mencetak nombor siri dan ciri-ciri keselamatan pada pelekat cukai jalan,” ujar sumber yang mendedahkan kepada akhbar terbabit.

JPJ memerlukan 50,000 disk cukai jalan setiap hari bagi memenuhi permintaan awam dan kekurangan bekalan ini telah memaksa jabatan berkenaan mendahului pengedaran bagi cawangan, diikuti dengan Pos Malaysia dan MyEG.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required