MBPJ kembali gunakan kupon parkir, kaedah alternatif selain pembayaran pada mesin yang kerap rosak

MBPJ kembali gunakan kupon parkir, kaedah alternatif selain pembayaran pada mesin yang kerap rosak

Bagi memberikan alternatif selain dari membayar parkir menggunakan mesin tiket, kini Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) memperkenalkan semula sistem kupon parkir bagi memudahkan orang ramai, lapor The Sun.

“Sistem ini diimplementasi bagi menguruskan kawalan tempat parkir di Petaling Jaya. Ia juga sebagai alternatif kepada mesin parkir sedia ada. Sistem ini turut termasuk parkir pada jalan raya yang wujud di PJ buat masa sekarang,” kata Datuk Bandar Datuk Mohd Azizi Mohd Zain.

Tiga jenis kupon akan ditawarkan iaitu booklet kupon secara jam berharga RM6 yang terdiri dari 10 kupon setiap satunya berharga RM0.60, booklet kupon harian berharga RM25 terdiri dari lima kupon berharga RM5 setiap keping,dan juga pas bulanan berharga RM100.

“Dengan sistem ini, tiada lagi alasan mesin parkir rosak. Booklet ini boleh didapati dengan mudah pada kebanyakkan kedai runcit,” tambah Azizi. Buat masa sekarang, 16 agen telah dilantik untuk mengedarkan booklet ini ke kedai-kedai.

Sistem parkir baharu ini akan dijalankan di seluruh Petaling Jaya sebaik sahaja syarikat konsesi sedia ada, Godell Parking, ditamatkan perkhidmatannya. Laporan ini turut menyebut, lebih 700 mesin tiket disediakan bagi kegunaan 21,000 tempat parkir, namun lebih separuh daripadanya telah rosak.

Sebelum ini, sistem parkir menggunakan kupon pernah digunakan di Petaling Jaya, tetapi telah ditamatkan pada tahun 2001.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required