Jaguar E-type Zero – model klasik pacuan elektrik

Jaguar E-type Zero – model klasik pacuan elektrik

Di samping Future-Type, Jaguar juga memperkenalkan E-Type Zero, iaitu sebuah E-Type Roadster tahun 1968 yang telah dibaik pulih oleh Land Rover Classic. Dari luar, anda akan melihat kereta ini seperti sebuah kereta klasik biasa, tetapi badannya menyembunyikan penjana kuasa elektrik moden.

Secara asalnya, kereta ini menggunakan enjin enam silinder sebaris 4.2 liter, tetapi telah diganti dengan motor elektrik yang memberi kuasa sebanyak 220 kW (295 hp), iaitu 30 hp lebih banyak berbanding E-Type asal. Tetapan ini dibangunkan oleh jurutera sumber elektrik khas Jaguar Land Rover.

Motor dan reduction gear pada kereta ini terletak pada bahagian kotak gear biasa, bersama bateri lithium-ion 40 kWh. Pek bateri yang digunakan mempunyai saiz dan berat yang sama seperti enjin enam silinder asal kereta ini, jadi, suspensi dan brek masih dibiarkan tanpa modifikasi. Dari hadapan, kuasa dihantar kepada roda belakang menggunakan propshaft.

Disebabkan motor ini lebih berkuasa dan kenderaan adalah 46 kg lebih ringan, E-Type Zero boleh memecut dari kosong ke 100 km/j dalam masa satu saat lebih pantas berbanding E-Type Series 1, iaitu mengambil masa 5.5 saat. Jarak pergerakan dengan satu cas penuh dikatakan boleh mencecah 270 km, dan dari kosong, boleh dicas dalam masa enam ke tujuh jam untuk penuh, bergantung kepada sumber kuasa yang digunakan.

Bagi bahagian badan, Jaguar telah membiarkan kereta ini tampil klasik seperti asal, dengan badan yang diwarnakan biru muda terang dan rim jenis jejari krom, tetapi lampunya menggunakan unit LED yang mempunyai penutup kaca seperti Series 1 dulu.

Pada bahagian dalam pula, anda akan dapat melihat papan pemuka yang direka semula untuk menempatkan panel meter digital, tetapi mempunyai paparan inspirasi klasik, skrin sesentuh di bahagian tengah dan pemilih gear berbentuk tombol yang boleh dipusing. Roda stereng pula adalah binaan daripada kayu manakala tempat duduk mempunyai bentuk klasik dan jahitan berjalur.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required