Audi R8 V10 RWS – model edisi khas pacuan roda belakang tanpa sistem Quattro, dibina hanya 999 unit

Audi R8 V10 RWS – model edisi khas pacuan roda belakang tanpa sistem Quattro, dibina hanya 999 unit

Dynamic photo
Colour: Ibis White

Semalam Audi menyiarkan teaser berkenaan model R8 yang membuat aksi donut, dan hari ini spesifikasi jentera berkenaan didedahkan sempena kemunculan sulungnya pada Frankfurt Motor Show 2017. Model ini digelar Audi R8 V10 RWS, dan seperti yang dijangka sebelum ini, ia adalah model pacuan roda belakang sepenuhnya (model edisi terhad pertama Audi dengan konfigurasi RWD), dijana enjin V10 dari model sedia ada dan hanya dihasilkan sebanyak 999 unit sahaja.

Oleh itu, enjin NA 5.2 liter FSI V10 yang diletakkan dibahagian tengah kereta tersebut masih menghasilkan 540 hp dan tork maksima 540 Nm pada takat 6,500 rpm – sama seperti model tanpa Plus. Enjin tersebut digandingkan bersama kotak gear klac berkembar automatik S-Tronic tujuh-kelajuan.

Tanpa sistem pacuan semua roda, model ini tidak memerlukan propeller shaft, klac pelbagai lapisan serta differential pada bahagian tengah, membolehkan versi Coupe 50 kg lebih ringan dan versi Spyder 40 kg lebih ringan berbanding R8 V10 Quattro. Tanpa sistem Quattro ini juga menyebabkan pecutan dari 0-100 km/j model edisi terhad sedikit perlahan iaitu 3.7 saat (3.8 saat untuk Spyder), berbanding model pacuan semua roda yang mampu memecut pada jarak sama dalam masa 3.5 saat (3.6 saat untuk Spyder).

Audi R8 V10 RWS – model edisi khas pacuan roda belakang tanpa sistem Quattro, dibina hanya 999 unit

Dynamic photo
Colour: Ibis White

Namun, Audi R8 V10 RWS ini sebenarnya direka lebih untuk keseronokan memandu. Tanpa sistem Quattro, nisbah agihan beban pada gandar kini berkadar 40.6:59.4 (Coupe) dan 40.4:59.6 (Spyder). Bukan sekadar membuang komponen, casis dan pengendalian RWS ini juga telah ditala semula bagi memberikan keseronokan pemanduan jentera pacuan roda belakang sebenar.

Talaan casis dan sistem kawalan pada model ini membolehkan pemandu melakukan aksi Drift dalam keadaan terkawal sekiranya mod “dynamic” dipilih pada pilihan mod sistem pengendalian dinamik Audi dan Stabilization Control ESC ditetapkan pada “Sport”. ESC berkenaan akan mengawal kadar gelinciran pada tahap maksima dan menghindarkannya dari terus berpusing.

Bagi membezakan model ini dengan versi biasa, ia diberikan gril hadapan kerangka tunggal kemasan hitam matte, bilah sisi atas diberikan warna hitam berkilat sementara bilah bawah pula diwarnakan sama dengan warna badan – sama seperti jentera perlumbaan R8 LMS GT 4. Model Coupe turut ditawarkan dengan jalur badan berwarna merah yang bermula pada bahagian hadapan sehingga pada bahagian belakang.

Audi R8 V10 RWS – model edisi khas pacuan roda belakang tanpa sistem Quattro, dibina hanya 999 unit

Detail

Untuk melengkapka penampilan luaran, ia diberikan rim aloi dengan rekaan-V lima jejari kemasan hitam berdiameter 19-inci, dibaluti tayar 245/35R19 di hadapan dan 295/35R19 di belakang.

Pada bahagian dalam pula, model edisi terhad ini diberikan tempat duduk sport balutan kulit dan Alcantara secara standard, manakala tempat duduk bucket ditawarkan secara opsyen. Setiap unit turut akan diberikan nombor turutan produksi istimewa yang tersendiri, dinyatakan pada emblem yang diletakkan pada papan pemuka.

“R8 V10 RWD ini direka untuk purist” kata Stephan Winkelmann, CEO Audi Sport GmbH. “Model istimewa edisi terhad untuk pelanggan yang menghargai keseronokan pemanduan sebenar, R8 V10 RWS merupakan penawaran yang sememangnya eksklusif. Dengan enjin V10 diletakkan bahagian tengah serta pacuan roda belakang, ia berjaya untuk membawa konsep pemanduan jentera perlumbaan R8 LMS kami ke jalan raya,” tamba Winkelmann.

Model khas yang dihasilkan dengan tangan di kilang R8 Böllinger Höfe ini akan dijual pada harga 140,000 euro (RM703,627) untuk model Coupe dan 153,000 euro (RM767,445) untuk versi Spyder. Tempahan untuk pasaran Jerman dan negara Eropah lain akan bermula pada musim luruh tahun ini, manakala penghantaran pertama ke pelanggan akan dibuat pada 2018.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required