Audi siar teaser R8 versi pacuan roda belakang

#breakout @ #AudiIAA Stay tuned!

A post shared by Audi Sport (@audisport) on

Sejak diperkenalkan dalam versi generasi pertama pada 2007, Audi R8 merupakan sebuah supercar yang telah diberikan sistem pacuan semua roda Quattro secara standard. Namun, pada teaser baharu yang disiarkan pada laman Instagram mereka, R8 melakukan aksi yang tidak boleh dilakukan oleh model-model sedia ada iaitu ‘donut’ dengan bahagian belakang meliar, serta kedudukan tayar hadapan dalam keadaan counter steer.

Aksi berkenaan jelas bahawa model baharu ini merupakan sebuah R8 yang diberikan pacuan kuasa hanya pada roda belakang dan menurut Audi ia akan diperkenalkan pada Frankfurt Motor Show tahun ini.

Audi R8 berwarna putih dengan jalur merah ditengah tersebut bakal mengikuti jejak kembarnya yang dibina berdasarkan platform serta enjin dan transmisi yang sama iaitu Lamborghini Huracan yang juga telah hadir dengan versi pacuan roda belakang sepenuhnya (sebelum ini dikenali sebagai LP 580-2).

Video tersebut tidak mendedahkan bunyi enjin varian baharu R8 berkenaan, tetapi ia dijangka bakal menggunakan enjin 5.2 liter V10 yang sama pada model R8 sedia ada. Enjin tersebut hadir dengan dua talaan kuasa iaitu 540 hp/540 Nm untuk varian tanpa plus, dan 610 hp/560 Nm pada varian plus. Versi mana yang akan diberikan pada model RWD nanti masih lagi belum dapat dipastikan.

Terdapat juga kemungkinan model pacuan belakang ini dijana enjin TFSI 2.9 liter turbo berkembar V6 yang kini menggerakkan Porsche Panamera dan Audi RS5, sebagai model gantian model asas 4.2 liter V8 pada R8 generasi pertama. Jika varian V6 ini diperkenalkan, ia turut diletakkan sebagai R8 versi asas di bawah model tertinggi V10.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required