Subaru XV 2017 ditemui lagi di Malaysia – varian 2.0i-P

Subaru XV 2017 ditemui lagi di Malaysia – varian 2.0i-P

Selepas Geneva Motor Show awal tahun ini, Subaru XV 2017 serba baru dilancarkan pula buat pertama kali di rantau Asia Tenggara, iaitu di Taiwan pada bulan Jun. Tidak lama selepas itu, kelibatnya sudah ditemui di Malaysia.

Tarikh pelancaran model ini masih belum diketahui, tetapi ia kelihatan pasti akan menemui pengguna di Malaysia kerana dalam gambar terbaru yang dihantar oleh Nicholas Nyy ini, Subaru XV 2017 dijumpai seperti sedang melakukan rakaman video komersial di sekitar Sungai Wang, Kuala Lumpur.

Unit yang ditemui ini menggunakan warna luaran oren, dan di bahagian belakangnya terdapat lencana 2.0i-P (sebelah kanan), selain lencana nama Subaru dan Symmetrical AWD, sekaligus menunjukkan ia adalah varian lebih tinggi. Antara kelengkapan yang boleh dilihat ada pada unit ini adalah rak bumbung, spoiler, lampu hadapan LED dan antena berbentuk sirip.

Subaru XV 2017 ditemui lagi di Malaysia – varian 2.0i-P

Subaru XV 2017 menggunakan platform sama seperti Impreza terkini, dan ia dikuasakan oleh enjin petrol empat silinder FB20 2.0 liter suntikan terus. Jika melihat kepada spesifikasi kenderaan yang dilancarkan di Taiwan, XV baru ini boleh menjana 154 hp dan 196 Nm, dan digandingkan dengan transmisi Lineartronic CVT yang dipertingkat, serta sistem Symmetrical AWD oleh Subaru. Ia juga hadir lengkap dengan ciri X-Mode (seperti pada Forester).

Antara pembaharuan lain yang turut dilakukan ialah pusat graviti yang direndahkan sebanyak 70%, nisbah stereng yang lebih cepat (dari 14:1 kepada 13:1) serta pengenalan Active Torque Vectoring. Bagi aspek keselamatan, ia dilengkapi dengan Kawalan Dinamik Kenderaan (VDC), tujuh beg udara (hadapan, sisi, tirai dan bahagian lutut pemandu), ABS, bantuan brek dan tapak ISOFIX pada tempat duduk belakang.

Subaru XV 2017 dijangka dilancarkan untuk pasaran Malaysia pada hujung tahun ini, dengan pemasangannya akan dilakukan di dalam Malaysia CKD).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required