Subaru XV 2017 serba baharu dilihat di atas jalan M’sia – sedang diuji, bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Subaru XV 2017 serba baharu dilihat di atas jalan M’sia – sedang diuji, bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Tak lama selepas membuat penampilan sulung diperingkat serantau di Taiwan, Subaru XV serba baru kini sudah dikesan di atas jalan Malaysia, terima kasih kepada pembaca Yeah Yung Ee.

Gambar bahagian belakang XV ini memperlihatkan rekaan lampu belakang yang mengambil pendekataan rekaan yang sama dari model Impreza hatchback. Tiada lambang yang jelas kelihatan bagi menentukan unit ini dari varian yang mana. Namun, apa yang sudah diketahui ialah penggunaan enjin petrol FB20 2.0 liter suntikan terus empat-silinder.

Bagi spesifikasi unit di Taiwan, enjin berkenaan menjana sebanyak 154 hp dan 196 Nm, dan digandingkan dengan transmisi Lineartronic CVT yang dipertingkat, serta sistem Symmetrical AWD oleh Subaru. XV ini juga hadir lengkap dengan ciri X-Mode (seperti pada Forester) di sana, memberikan lebih kawalan dalam kelajuan rendah pada permukaan yang tidak sekata.

Ia dibina menggunakan Subaru Global Platform (sama seperti Impreza terkini) yang telah diperbaharui sepenuhnya yang disifatkan mempunyai peningkatan prestasi keseluruhan yang ketara berbanding platform sebelum ini. XV serba baharu ini juga telah diperkukuhkan dengan pusat graviti yang direndahkan sebanyak 70%.

Antara pembaharuan lain yang turut dilakukan ialah nisbah stereng yang lebih cepat (dari 14:1 kepada 13:1) serta pengenalan Active Torque Vectoring. Bagi aspek keselamatan, ia dilengkapi dengan Kawalan Dinamik Kenderaan (VDC), tujuh beg udara (hadapan, sisi, tirai dan bahagian lutut pemandu), ABS, bantuan brek dan tapak ISOFIX pada tempat duduk belakang.

Ketika sesi pengenalan serantaunya Jun lalu, kami dimaklumkan Subaru XV terbaru ini akan diperkenalkan di Malaysia pada suku ke-empat tahun ini. Sama seperti versi XV sedia ada, model baru ini juga akan dipasang di Malaysia menjelang hujung tahun nanti atau awal tahun depan. Nampaknya ia sudah semakin hampir dilancarkan di sini.

Subaru XV 2.0i-S 2017 di Taiwan

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • majdan on Aug 08, 2017 at 1:51 pm

    Macam menarik…. tapi sy lebih suka rekabentuk yg sebelum ni

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required