Polestar kini dipisahkan dari jenama Volvo – bina kereta sport hanya dengan logonya sendiri

A post shared by PolestarCars (@polestarcars) on

Polestar dikenali sebagai pembina kereta-kereta lumba Volvo sejak 1996 sehingga ia dibeli dan menjadi sayap rasmi perlumbaan dan talaan rasmi jenama dari Sweden berkenaan – sama seperti Mercedes-AMG dan BMW M – pada tahun 2015. Namun, baru-baru ini jenama tersebut dilancarkan semula bagi menjadikan ia sebagai jenama bebas, bukan hanya sebagai penala kereta-kereta Volvo sedia ada.

Berita baharu yang muncul dari laman instagram Polestar semalam mungkin agak mengecewakan peminat The Prancing Moose buatan Sweden berkenaan setelah mesej ringkas disampaikan berbunyi ‘The End‘. Mesej berkenaan bermaksud selepas ini kereta-kereta binaan Polestar tidak lagi menggunakan logo Volvo, tetapi ia hanya membawa jenama Polestar secara bersendirian.

Laporan Autocar sebelum ini menyebut, Polestar dikhabarkan akan menghasilkan sebuah model sports coupe dengan logonya sendiri, yang bakal menggunakan banyak komponen gentian karbon bersama enjin berkuasa sekitar 600 hp.Model tersebut akan membuat kemunculan sulungnya pada Frankfurt Motor Show tahun ini.

Walau bagaimanapun, ia bukanlah dibina dari mula oleh Polestar, sebaliknya ia akan menggunakan platform Volvo sedia ada dan diberikan ubahsuai berat dan dipadankan dengan elemen-elemen tersendiri.

“Polestar bakal menikmati teknologi spesifik dan sinergi kejuruteraan bersama Volvo Cars dan mendapat faedah dari skala ekonomi yang signifikant kerana hubungannya dengan Volvo. Sinergi ini membolehkan ia untuk merekabentuk, membangunkan dan membina kereta berprestasi tinggi dengan teknologi elektrik berkelas dunia,” kata petikan rasmi syarikat berkenaan.

Boleh dijangkakan, model berprestasi tinggi ini akan dijana oleh janakuasa hibrid gabungan enjin petrol dan motor elektrik yang bakal ditala untuk prestasi pemanduan, dan bukan untuk penjimatan bahan api. Setakat ini, Volvo mempunyai unit janakuasa T8 Twin Engine berkuasa 407 hp/640 Nm yang dipadankan pada SUV XC90 dan XC60 – calon terbaik untuk digunakan pada sports coupe yang diandaikan bakal dibina berdasarkan platform Volvo S60 sedia ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required