Volvo XC60 2018 didedahkan – T8 Twin Engine, 407 hp, tampil teknologi bantuan stereng elak kemalangan

Volvo XC60 2018 didedahkan – T8 Twin Engine, 407 hp, tampil teknologi bantuan stereng elak kemalangan

The new Volvo XC60

Setelah diperkenalkan buat pertama kali lapan tahun lalu, kini Volvo telah mendedahkan model generasi terbaharu SUV XC60 di Geneva Motor Show 2017. XC60 2018 dibina berasaskan platform yang sama dengan barisan siri-90 baharu (XC90, V90 dan S90) iaitu platform Scalable Product Architecture (SPA). Model ini bakal diproduksi bermula pertengahan April ini, dan diberikan teknologi generasi terbaharu Volvo.

Seperti yang dapat dilihat pada imej-imej teaser rasmi yang disiarkan sebelum ini, XC60 direka seakan abangnya XC90 tetapi pada skala sedikit kecil dan diberikan berberapa perincian unik. Pada bahagian muka, SUV ini diberikan sepasang lampu hadapan “Thor Hammer” dengan bahagian ‘hulu’ lampu nyalaan siang LED tersebut bertemu dengan gril signatur “Iron Mark” Volvo.

Garis bahu SUV ini tidak diserlahkan dengan garis bersegi, tetapi terhasil dari ‘otot’ yang direka pada bahagian atas setiap ruang roda, dan ia lebih jelas pada bahagian belakang. Lampu belakang berbentuk-L diberikan pada tiang-D, dan sedikit berbeza dari XC90, lampu ini direka sebagai unit ‘two piece’ dengan sambungannya pada pintu tailgate, seperti rekaan pada wagon V90.

Volvo XC60 2018 didedahkan – T8 Twin Engine, 407 hp, tampil teknologi bantuan stereng elak kemalangan

The new Volvo XC60

Bahagian dalaman XC60 ini direka seperti kabin siri-90, dengan reka bentuk ringkas menampilkan skrin besar pada bahagian tengah papan pemuka, diapit liang penghawa dingin menegak. Skrin untuk sistem infotaimen Sensus Volvo berkenaan turut menyokong Apple CarPlay dan Android Auto. Hanya suis kawalan penghawa dingin ringkas diletakkan di bawah skrin untuk mengawal sistem penghawa dingin Cleanzone empat-zon.

XC60 dijana barisan enjin 2.0 liter Drive-E turbo petrol dan diesel Volvo. Bagi model diesel, pilihan enjin D4 berkuasa 190 hp dan D5 dengan teknologi PowerPulse berkuasa 245 hp ditawarkan. Untuk petrol pula, tiga varian enjin diberikan bermula dengan T5 berkuasa 254 hp, diikuti T6 yang disuap dengan turbo dan supercharge sekaligus menghasilkan 320 hp.

Varian tertinggi XC60 diberikan unit janakuasa T8 Twin Engine Plug-In Hybrid yang menggabungkan enjin petrol T6 dan juga motor elektrik berkuasa 87 hp/240 Nm bersama motor penghidup pengecas yang diletakkan pada aci engkol (CISG) berkuasa 34 kW. Keseluruhan gabungan unit janakuasa ini menghasilkan kuasa 407 hp/640 Nm dan membolehkan SUV ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 5.3 saat.

Volvo XC60 2018 didedahkan – T8 Twin Engine, 407 hp, tampil teknologi bantuan stereng elak kemalangan

Tidak lengkap jika sebuah Volvo tidak dilengkapi sistem keselamatan termaju. Seperti juga model-model siri-90, XC60 diberikan Pengesan Haiwan Besar, Run-off Road Mitigation (untuk mengelakkan ia terbabas ke sisi jalan) dan juga sistem pemanduan separa automatik. XC60 juga menampilkan teknologi yang memberikan bantuan kepada stereng ketika pemandu cuba mengelakkan kemalangan – teknologi pertama seumpanya diperkenalkan oleh Volvo.

Sistem City Safety yang juga meliputi sistem brek automatik, disepadukan dengan sistem bantuan stereng berkenaan. Sistem ini akan berfungsi sebaik sahaja ia mengesan situasi dimana kemalangan tersebut tidak akan dapat dielakkan dengan hanya membrek. Semasa beroperasi, ia akan memberikan bantuan untuk mengalih arah kenderaan menerusi stereng bagi mengelakkan halangan seperti kenderaan lain, pejalan kaki mahupun haiwan besar, pada kelajuan 50 hingga 100 km/j.

Sistem Oncoming Lane Mitigation turut diperkenalkan yang akan memutarkan semula stereng bagi mengembalikan ia ke lorong asal sekiranya pemandu mengubah arah ke lorong bertentangan arah, dan ia aktif pada kelajuan 60 km/j dan 140 km/j. Sistem Pemantauan Titik Buta (BLIS) turut dihubungkan pada sistem bantuan stereng baharu ini untuk membantu pemandu mengalih semula arah ke lorong asal sekiranya mengesan sesuatu pada titik buta yang tidak dapat dilihat oleh pemandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required